اثر مثبت دوغ غنی شده با ویتامین D بر دیابت

اختلال عملكرد سلول های اندوتلیال یكی از علل مهم آنژیوپاتی دیابتی است كه در نهایت منجر به بیماری های قلبی عروقی می گردد و از علل عمده مرگ و میر در مبتلایان به دیابت است. به همین دلیل نیز در مطالعه ویژه ای اثرات بهبود وضعیت ویتامین D بر وضعیت قندخون، تركیب چربی های خون، زیست نشانگرهای كاركرد سلول های اندوتلیال در افراد دیابت نوع دوم بررسی شد.

افراد مبتلا به دیابت نوع دوم به طور تصادفی به دو گروه: نخست دریافت كننده دوغ ساده (حاوی 170 میلی گرم كلسیم فاقد ویتامین D در 250 سی سی دوغ)، تعداد 50 نفر و گروه دوم دریافت كننده دوغ غنی شده با ویتامین D (حاوی 170 میلی گرم كلسیم، IU500 ویتامین D در 250 سی سی دوغ)، تعداد 50 نفر دو بار در روز و به مدت 12 هفته تقسیم شدند. اندازه گیری های تن سنجی، وضعیت قندخون، تركیب چربی های خون، درصد توده چربی بدن (FM)، زیست نشانگرهای اندوتلیال نظیر اندوتلین-1 سرم، سلكتین E، ماتریكس متالوپروتیناز 9 (MMP-9) در آغاز و پایان هفته 12 هفته مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها نشان از این داشتند که انجام مداخله، بهبودی مشخصی در وضعیت قند خون ناشتا، میزان حساسیت به انسولین (QUICKI)، هموگلوبین گلیكوزیله (HbA1c)، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL-C)، اندوتلین -1، سلكتین E و MMP-9 در گروه 2 در مقایسه با افراد گروه 1 شد تمام موارد، به طور معنی داری تفاوت در تغییرات غلظت اندوتلین -1 ، سلكتین E و MMP-9 در گروه 2 در مقایسه با گروه 1 دیده شد.

پس از كنترل تغییرات QUICKI، توده چربی بدن، محیط دور کمر، مقادیر اندوتلین-1 و MMP-9 معنی دار باقی ماند اما در مقابل معنی داری تغییرات سلكتین حذف شد.

دانشمندان از این یافته ها نتیجه گیری کردند که بهبود وضعیت ویتامین D با بهبود وضعیت قند خون، تركیب چربی های خون و زیست نشانگر های اندوتلیال همراه است. یافته های این تحقیق اثرات مستقیم و غیر مستقیم ویتامین D را بر بهبود زیست نشانگرهای زیستی اندوتلیال نشان داد.

منبع: پونه دولو، سكینه شب بیدار، تیرنگ نیستانی، ابوالقاسم جزایری، 1394، اثر بخشی مصرف دوغ غنی شده با ویتامین D بر بهبود زیست نشانگرهای اندوتلیال در مبتلایان به دیابت نوع دوم: مطالعه كارآزمایی بالینی تصادفی شده. فصلنامه علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران ، سال دهم، شماره 3 (پیاپی 40).