پشت پرده مرگبار ظروف پر رنگ و لعاب ثروتمندان اروپایی

در گذشته تنها افراد متمول و ثروتمند بودند که می‌توانستند از عهده مخارج غذا خوردن و نوشیدن نوشیدنی در بشقاب‌ها و فنجان‌های زیبای لعابی با رنگ‌های خیره کننده برآیند اما محققان دانمارکی و آلمانی می‌گویند این لعاب‌ها از سرب تشکیل شده که در صورت خوردن غذاهای اسیدی می‌تواند به داخل بدن نفوذ کند.

مسمومیت با سرب به دنبال جذب این فلز سنگین در بدن اتفاق می‌افتد. در گذشته در صورتی که آدم ثروتمندی بودید یا در محیط شهری زندگی می‌کردید نمی‌توانستید از بلعیدن ذرات سرب اجتناب کنید. یکی از مهم‌ترین اثرات سرب این است که تماس با آن منجر به هوش پایین‌تر در کودکان می‌شود.

آنالیزهای شیمیایی و انسان‌شناختی این محققان بر روی 207 اسکلت از شش قبرستان در شمال آلمان و دانمارک نشان داد که تفاوت زیادی در میزان سرب موجود در این استخوان‌ها وجود دارد. این امر بسته به محل زندگی افراد در داخل یا حومه شهر فرق می‌کرد. در بدن افراد روستایی تقریبا هیچ سربی مشاهده نشد در حالی که سطوح این ماده سمی در افراد شهری بسیار بالا بود.

در گذشته دانمارکی‌ها و آلمانی‌های ثروتمند در شهر زندگی می‌کردند در حالی که روستایی‌ها معمولا فقیرتر بودند. افراد متمول تمایل داشتند که در ظروف لعابی غذا بخوردند و این مهم‌ترین منبع آلودگی به سرب بود.

به گزارش ایسنا ، از اکسید سرب در ظروف لعابی استفاده می‌شود که این ظروف در گذشته بسیار مورد توجه بود. وقتی غذاهای شور و اسیدی در این ظروف سرو می‌شود لایه سطحی لعاب حل شده و سرب به داخل غذا نفوذ می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا