راه اندازی مرکز پژوهش های لیزری قدرتمند در چک

عملیات راه اندازی یک مرکز قدرتمند لیزری در منطقه Dolni Brezany جمهوری چک ، آغاز شده که این مرکز برای انجام پژوهش های دانشمندان فضا و محققان و پزشکانی که در راه مبارزه با سرطان فعالیت می کنند ، به کار گرفته خواهد شد .

رومن هویزدا (Roman Hvezda) مدیر مرکز ELI Beamlines اعلام کرد که ساخت این مرکز در سال 2018 میلادی تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید . هزینه ساخت و ساز این مرکز لیزری 6.8 میلیارد کرونا برابر با 286 میلیون دلار امریکا برآورد شده است که توسط اتحادیه اروپا پرداخت خواهد شد .

با ساخت این مرکز پژوهشی لیزری ، محققان ، قوی ترین مرکز لیزری جهان را برای تحقیقات خود در اختیار خواهند داشت . دانشمندان در نظر دارند تا در آزمایشگاه های این مرکز، نخستین بررسی پدیده های فیزیکی شدید مانند شبیه سازی فرآیندهای داخل ستاره ها را انجام دهند . علاوه بر مورد فوق ، آن ها می توانند در ایجاد پروتون های لازم در درمان تومورهای بدخیم که به طور قابل توجهی از کیفیت بهتر و ارزان تری برخوردار خواهند بود ، فعالیت کرده و یا به آزمایش ساختار داخلی سلول های زنده اقدام نمایند. برای نمونه محققان می توانند به شبیه سازی و تحقیق در مورد محیط زیست داخل سیاره های غول پیکر نیز بپردازند .

قابل ذکر است که سیستم های لیزری فوق العاده برای این مرکز در خارج از کشور چک تولید شده و در سال 2016 میلادی به مرکز منتقل خواهند شد .

مدیر مرکز ELI Beamlines در توضیحات خود اظهار داشت : « این مرکز بر مبنای سیستم های لیزری فن آوری جدید پایه گذاری شده است که قادر به تولید پالس های بسیار کوتاه با انرژی بسیار بالا است که می توانند در انجام آزمایش های جدید به دانشمندان کمک کنند . » بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه  ، ساخت و ایجاد فن آوری های لازم و سیستم لیزری که برای سالن های ویژه این مرکز تنظیم و طراحی شده تا دو سال آینده آماده خواهند شد .

بر اساس گفته دانشمندان ، سیستم لیزر 10-PW که یکی از چهار دستگاه لیزری بزرگ در مرکز ELI Beamlines خواهد بود ، بزرگترین سیستم انرژی لیزری جهان محسوب می شود . این سیستم توسط کنسرسیوم ایالات متحده امریکا و اروپا که به وسیله مرکز انرژی ملی (National Energetics) به همراه کارشناسان موسسه فیزیک آکادمی علوم چک سرپرستی می شود، ایجاد خواهد شد .

علاوه بر این ، گزارش ها نشان می دهند که در حال حاضر در حدود 280 نفر برای راه اندازی این مرکز کار می کنند که یک سوم آن ها خارجی هستند و از کشورهایی چون فرانسه ، ایتالیا ، آلمان ، هند ، کانادا ، ایالات متحده امریکا و چین با این پروژه همکاری می کنند .