سطح سواد درباره سلامت روان در جامعه پایین است

 دکتر احمد حاجبی در نشست خبری هفته سلامت روان، گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما در حوزه سلامت روان، پایین بودن سطح سواد عموم جامعه در این حوزه است. وقتی این سطح از سواد وجود ندارد علائم روانشناختی نیز با مسائل مختلف توجیه می‌شود.

وی افزود: حتی اگر بیمار در شرایط خوبی باشد و بیماری وی نیز تشخیص داده شود ما با افراد زیادی روبرو هستیم که درمان را انجام نمی‌دهند چرا که به تبع آن برای آنها انگ اجتماعی ایجاد می‌شود.

حاجبی همچنین با اشاره به گران نبودن بسیاری از درمان‌های سرپایی، ادامه داد: رایج ترین علتی که مردم در این حوزه خدمت نمی‌گرفتند این بود که فکر می‌کردند مشکل خود به خود برطرف می‌شود.

وی همچنین در زمینه داروی بیماران اختلال روان، گفت: تقریبا همه داروهای روانپزشکی تحت پوشش بیمه است و کیفیت داروهای داخلی نیز خوب است.

حاجبی با اشاره به طرح ایجاد مراکز جامع خدمات روانپزشکی در شبکه‌های بهداشتی و درمانی، گفت:‌ این چرخه برای حاشیه شهرها تعریف شده است و در آن کارشناس مراقب سلامت، کارشناس سلامت روان و پزشک عمومی وجود دارد، با توجه به شاخص‌های استانداردی که در آن مورد توجه قرار گرفته است، تحول عمده‌ای را در سلامت روان کشور ایجاد می‌کند.

وی ارتباط سطح پایه و تخصصی را در حوزه روانپزشکی یک حلقه مفقوده دانست که بیمار پس از دریافت خدمت در سطح پایه، برای ادامه درمان و خدمت تخصصی دچار مشکل می‌شد.

به گفته وی، مدلی که در سه شهر تبریز، کرمان و مشهد به صورت پایلوت اجرا خواهد شد، تا آخر سال جمع بندی می‌شود و اگر نتیجه آن مثبت باشد، می‌تواند الگویی برای سایر بیماری ها و اختلالات مزمن باشد.

وجود دو میلیون معتاد در کشور

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد با اشاره به آمار رسمی کشور که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام می‌شود، تعداد معتادان را یک میلیون و 350 هزار نفر عنوان کرد که این میزان با حساب مصرف تفننی به دو میلیون نفر می‌رسد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترکی میان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای تسهیل ارائه خدمات روانپزشکی در سطح مدارس، گفت:‌ ما به عنوان یک دستگاه تخصصی همواره اعلام کرده‌ایم که در ارتباط با ارائه خدمات تخصصی به آموزش و پرورش آمادگی داریم. اخیرا نیز تفاهم نامه‌ای امضا شده و نوید آن است که راحت تر بتوانیم در سیستم آموزش کشور خدمت ارائه کنیم.

به گزارش ایسنا،حاجبی همچنین مدیریت استفاده از تکنولوژی‌های جدید را در کاهش آسیب‌های آن موثر دانست و گفت: نوع استفاده ما از تکنولوژی، تبعات آن را مشخص می‌کند. اگر بتوانیم آن را مدیریت کنیم هیچ وقت به مشکل بر نمی‌خوریم. استفاده از این ابزارها به شرایط فرهنگی جامعه و خانواده بر می‌گردد و در هیچ کجا سنی برای شروع استفاده از آن در نظر نمی‌گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا