تولید نمایشگر تلویزیون جدید کم‌مصرف با عمر طولانی

با استفاده از دیودهای فسفرسانس تولیدکننده نور ارگانیک که در اصطلاح PHOLED نامیده می‌شوند، می‌توان ضمن کاهش در مصرف انرژی، عمر نمایشگرها را افزایش داد.

محققان دانشگاه میشیگان با حمایت مالی شرکت Universal Display Corporation و نیروی هوایی آمریکا پس از مطالعه و آزمایش بر روی نسل کنونی دیودهای نورساز موفق به ساخت دیودهای تولیدکننده نور آبی پررنگ شدند که انتظار می‌رود در نسل بعدی تلویزیون‌ها استفاده شود.

پروفسور جیسانگ لی، مهندس الکترونیک دانشگاه میشیگان در مورد این دستاورد اظهارکرد: در گذشته نیز تلاش‌هایی برای تولید PHOLEDها انجام شده بود، اما میزان روشنایی آن‌ها تقریبا 10 برابر کمتر از نمونه فعلی است.

وی در ادامه افزود: نسل جدید دیودهای PHOLED بر پایه مولکولی موسوم به هیتروسایکلیک کربین ایریدیوم ساخته شده که قادر به تولید نور آبی بسیار درخشان است.

جیسانگ لی در مورد مزیت‌ این ساختار مولکولی گفت: به کمک این ترکیب مولکولی می‌توان انرژی لازم برای تولید نور را به نحو چشمگیری کاهش داد.

به گزارش ایسنا ، با توجه به موفقیت‌های بدست آمده در ساخت دیودهای PHOLED متاسفانه عمر آن‌ها کوتاه است و برای افزایش عمر و حفظ ساختار مولکولی دیودها مطالعات تکمیلی لازم است.