با حمایت و آموزش، بستری های روانپزشکی کمتر می شوند

دکتر بهروز بی رشک، همزمان با هفته سلامت روان در گفت و گو با سیناپرس افزود: بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات روانی که از بیمارستان مرخص می شوند، نیاز به حمایت خانواده، جامعه و تیم پزشکی و درمانی دارند، اما گاهی شاهد هستیم که خانواده های این بیماران به دلیل آموزش ندیدن، نمی توانند از بیمارشان خوب مراقبت کنند و یا با او به درستی تعامل داشته باشند. به همین دلایل نیز بسیاری از این بیماران پس از گذشت مدتی از ترخیص، دوباره به بستری مجدد در بیمارستان نیازمند می شوند.

به گفته این روانشناس، بیمار مبتلا به اختلالات روانی حاد که مجبور است در بیمارستان بستری شود، باید پس از ترخیص هم تحت حمایت تیم درمانی شامل مددکار، روانشناس، مشاور، روانپزشک و پرستار قرار بگیرد و وضعیت سلامتیش به صورت مداوم رصد شود.

بی رشک تاکید کرد: اگر این تیم درمانی به طور مستمر حضور داشته باشد و خانواده این بیماران نیز به طور علمی مراقب بیمارشان باشند، احتمال بستری مجدد این بیماران بسیار پایین می آید، اما مشکل اینجاست که الان این تیم های درمانی، همواره در همه جا حضور ندارند و خانواده ها نیز آموزش درستی برای مراقبت از بیمارشان دریافت نمی کنند. به همین خاطر نیز شاهدیم که گاهی بیمار ترخیص شده، دارو و درمانش را پی نمی گیرد و در نهایت مجبور می شود که دوباره در بیمارستان بستری شود.

این استاد روانشناسی با بیان اینکه ترجیح علمی این است که بیمار مبتلا به اختلالات روانی تا حد امکان در بیمارستان بستری نشود، خاطرنشان کرد: ترجیح علمی این است که تا وقتی ضرورت جدی پیش نیامد، بیمار مبتلا به اختلالات روانی در بیمارستان بستری نشود، اما در شرایطی که نیاز باشد بیمار تحت مراقبت مداوم قرار بگیرد و یا بستری نشدن در بیمارستان موجب شود که بیمار به خودش یا اطرافیانش آسیب بزند، در این شرایط بهترین راهکار این است که بیمار در بیمارستان روانپزشکی بستری شود.

وی یادآوری کرد: البته نباید این بستری ها طولانی مدت باشد، بلکه به محض اینکه بیمار به ثبات نسبی و آرامش رسید، باید از بیمارستان ترخیص شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به کمبود تخت های روانپزشکی در کشور اظهار داشت: هم اکنون در سراسر کشور با کمبود تخت های روانپزشکی مواجه هستیم. حال در این شرایط اگر به حمایت از بیماران مبتلا به اختلالات روانی و آموزش خانواده های آنها توجه بیشتری شود، قطعا نیاز به تخت های روانپزشکی نیز کمتر خواهد شد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا