23.6 درصد جمعیت 15 تا 64 سال کشور از اختلال روانی رنج می برند

علی اکبر سیاری روز چهارشنبه در نشست خبری هفته سلامت روان در وزارت بهداشت افزود: آخرین مطالعه کشوری برای شیوع شناسایی اختلال روانی، در سال 90 انجام شد که نشان داد 12.5 میلیون نفر در کشور به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند.

 افسردگی شایع ترین اختلال روانی
وی شایع ترین اختلال روانی را افسردگی معرفی کرد و گفت: شیوع افسردگی در کشور 12.7 درصد است که این میزان در خانم ها 15.4 درصد و در آقایان 10.2 درصد است.
سیاری ادامه داد: آمارها نشان می دهد که فقط 44 درصد از افرادی که به خدمات سلامت روان نیاز دارند به پزشک مراجعه می کنند و 56 درصد آنان هیچ مراجعه ای نداشته اند و در مجموع فقط 20 درصد افراد مبتلا به اختلالات روانی خدمات استاندارد دریافت می کنند.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: 66.6 درصد افراد نیازمند به خدمات سلامت روان سرپایی به بخش خصوصی مراجعه می کنند و 51 درصد بیماران نیازمند به بستری نیز در بیمارستان های خصوصی بستری می شوند.

هزینه های درمان اختلالات روانی بالا است
سیاری ادامه داد: در سال 1390 خانواده های دارای فرد مبتلا به اختلال روانی، یکهزار میلیارد تومان برای درمان بیمار هزینه کرده اند که 30 درصد هزینه این خانوارها را تشکیل می دهد.
وی گفت: هزینه های درمان اختلالات روانی بالاست و بطور متوسط هر بیمار 11.3 روز در بیمارستان بستری می شود، بنابراین حمایت و حفاظت از این افراد با توجه به اینکه بیشتر آنها در مناطق محروم و آسیب پذیر زندگی می کنند از اولویت های دولت است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، 10 میلیون و یکصد هزار نفر در حاشیه شهرها و مناطق محروم تحت پوشش خدمات بهداشتی و از جمله خدمات سلامت روان قرار گرفتند و تا کنون 180 روانشناس در مراکز جامع سلامت روان حاشیه شهرها جذب شده اند و این میزان تا آخر امسال به 660 نفر می رسد.
وی افزود: همه افرادی که به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه می کنند با شش سئوال غربالگری می شوند و اگر مشکوک به یکی از اختلالات روانپزشکی بودند به پزشک عمومی و روانشناس آموزش دیده ارجاع می شوند و در صورت نیاز به خدمات سطح بالاتر با حضور روانپزشک ارجاع داده می شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: مهمترین مساله برای ارتقا سطح سلامت روان در کشور، توانمندسازی خانواده ها و ارتقا سواد سلامت روانی خانواده ها است و در این زمینه باید با کمک رسانه ها، آموزش های لازم را به مردم منتقل کنیم.

 مراکز جامع خدمات روانپزشکی شهری بزودی ایجاد می شوند
سیاری ادامه داد: با توجه به کمبود مراکز ارائه خدمات سلامت روان در شهرها، بزودی مراکز جامع خدمات روانپزشکی شهری در شبکه بهداشتی درمانی کشور اضافه می شوند، در این مراکز متخصص روانپزشک و دستیار روانپزشک که یک فرد کارشناس ارشد روانپزشکی است خدمات سلامت روان را به مردم ارائه می کند.
معاون وزیر بهداشت گفت: این مراکز بصورت پایلوت امسال در سه شهر اسکو، مشهد و کرمان ایجاد می شوند و از سال آینده پس از ارزیابی خدمات، این مراکز در شهرهای دیگر گسترش پیدا می کنند.
وی افزود: اختلالات روانی باعث می شود که افراد به آسیب های دیگری مانند مصرف دخانیات، قلیان و اعتیاد به مواد مخدر و الکل پناه ببرند که این مساله می تواند عوارض خطرناکی را برای این افراد داشته باشد.
سیاری گفت: بررسی ها نشان می دهد که در برخی واحدهای عرضه قلیان و قهوه خانه ها، مواد روانگرادان را به تنباکو اضافه می کنند که این مساله می تواند به افزایش شیوع اعتیاد در کشور دامن بزند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا