آیین نامه مراکز سلول درمانی در حال پیگیری است

 دکتر امیرعلی حمیدیه روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد: طی پنج ماه اخیر دو آیین نامه دیگر با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و تصویب کرده ایم.

وی توضیح داد: آیین نامه تولید مواد سلولی، بافت و ژن درمانی تصویب و ابلاغ شده است و آیین نامه مراکز خون بند ناف نیز تدوین شده است که بر اساس آن این مراکز پذیره نویسی برای دریافت خون بند ناف را آغاز کرده اند.
حمیدیه با تاکید بر لزوم توسعه مراکز ارائه خدمات سلولی افزود: در حال حاضر هفت تا هشت مرکز به صورت فعال در کشور در زمینه پیوند سلول های بنیادی خون ساز مشغول ارائه خدمات هستند و سالانه 700 تا 750 بیمار ایرانی از این خدمات بهره مند می شوند.
وی افزود: در زمینه سلول های بنیادی مزانشیمال نیز حدود دو مرکز از جمله پژوهشگاه رویان در حال فعالیت هستند و باید طی 10 سال آینده حداقل 10 قطب بزرگ در این زمینه در کشور راه اندازی شود به گونه ای که ایران بتواند به عنوان یک مرجع علمی مورد توجه قرار گیرد.

سلول های بنیادی مزانشیمال (MSC)، سلول های بنیادی چند قوه ای بوده که دارای قدرت تکثیر و خودنوسازی بالا و هم چنین پتانسیل تبدیل به رده های مختلف سلولی می باشند.

دبیر ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین با اشاره به وجود برخی بی نظمی ها در ارائه خدمات سلولی در کشور گفت: این بی نظمی ها باید برطرف شود تا بتوانیم اعتماد مردم را در این زمینه جلب کنیم.
حمیدیه توضیح داد: مراکز غیر قانونی و غیر مجاز، مردم و پزشکان را در زمینه سلول های بنیادی بدبین کرده است؛ ما به جدیت دنبال حل این مسئله و جلوگیری از این گونه فعالیت های غیر مجاز هستیم چرا که تزریق سلول های بنیادی به صورت غیرقانونی به گونه ای که حتی در برخی از آرایشگاه ها این اقدام و همچنین اقداماتی مانند پی آر پی انجام می شود، سلامت جامعه را به خطر می اندازد.
وی تاکید کرد: ما باید اطمینان پیدا کنیم که از مواد سالم برای درمان مردم استفاده می شود و این آیین نامه ها می تواند در این زمینه ما را یاری دهد.
دبیر ستاد توسعه فناوری در ادامه به برخی از برنامه های این ستاد در راستای توسعه علوم سلولی در کشور اشاره کرد و گفت: تدوین نقشه راه و برنامه راهبردی توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی مبتنی بر سند ملی و نقشه جامع علمی کشور، از دیگر اقداماتی است که در این ستاد انجام شده و با پیگیری های صور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا