تاثیر غیر مستقیم بدهی مالی شرکت‌ها بر رضایت مشتریان

شرکت‌هایی که بدهی بالایی دارند، اغلب تمایل دارند در دارایی‌های نامشهود و بلندمدت کمتر سرمایه‌گذاری کنند و این همان دارایی‌هایی است که بر رضایت مشتریان اثر می‌گذارد.

به منظور بررسی ارتباط بین بدهی و بازاریابی و اثر این ارتباط بر روی رضایت مشتریان، دانشمندان حاضر در مدرسه تجاری ESSEC  در پاریس، 171 شرکت را بررسی کردند که طی 17 سال در «شاخص رضایت مشتری امریکا» مطالعه شده بودند.

آن‌ها دریافتند بدهی بالاتر منجر به تبلیغات کمتر می‌شود و این موضوع به نوبه خود رضایت مشتریان را کاهش می‌دهد. تاثیر این کاهش بر روی رضایت مشتریان از لحاظ اقتصادی مهم است و موجب زیان قابل‌توجه شرکت‌ها می‌شود.

شرکت‌هایی که تا حد زیادی بدهی دارند، در معرض میزان بالای خطر بالای ورشکستگی هستند و این موضوع موجب می‌شود درک ارزش کامل رضایت مشتریان برای آن‌ها دشوار شود.

این پژوهش برای مدیران شرکت‌ها حائزاهمیت است زیرا بدهی مالی افزایش‌یافته می‌تواند مانع از این شود که بازاریابان متوجه ارزش کامل فرصت‌های استراتژیک موجود در رضایت مشتری شوند.

این پژوهش در Journal of Marketing منتشر شده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا