مطالعه میزان سختی مینای دندان سگ های آبی

سینا پرس : دانشمندان در پژوهش های جدید خود به بررسی رمز قوی و سالم بودن دندان های بزرگ جلویی سگ آبی پرداختند . با توجه به این که این جانور یک عمر در حال جویدن تنه درختان است و این عمل ممکن است در پوسیدگی دندان های او موثر باشد ، اما شواهد نشان می دهند که اینگونه نبوده و در واقع دندان های سگ آبی به جهت وجود نانوسیم های غنی از ذرات کوچک آهن در هم آمیخته در سراسر هسته مینایی دندان هایش از سلامت و قدرت ویژه ای برخوردار هستند .

در پژوهش های انجام شده بر روی دندان های جلویی سگ های آبی و همچنین دیگر انواع میناها ، محققان توانستند برای نخستین بار سهم شیمیایی این ساختمان های سیم کشی شده داخلی را نشان دهند .

در دندان های سگ آبی ،  تمامی  مینای دندان از میله ها یا نانوسیم های انباشته شده و در هم آمیخته ساخته شده است . قابل توجه است که این سازه ماکارونی شکل عمدتا از هیدروکسی ‌آپاتیت (hydroxylapatite) که نوعی از کلسیم آپاتیت (calcium apatite) است ، تشکیل شده است. از نکات مهم و قابل توجه این ساختار ، وجود لایه های غنی از آهن و منیزیم در اطراف این میله ها و نانوسیم ها است و در واقع لایه های مواد معدنی موجود در دندان های سگ آبی ، آنها را از آسیب های احتمالی اسیدها محافظت می کنند . محققان دریافتند که ساختار یونی این لایه های مواد معدنی ،  اصلی ترین دلیل قوی بودن و سلامت دندان های سگ آبی است .

درک جستر (Derk Joester) سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشگاه نورث وسترن (Northwestern) ایالات متحده امریکا در این رابطه توضیح می دهد که دندان یک سگ آبی  دارای ساختار ویژه شیمیایی است و از لحاظ ساختاری با دندان های انسان متفاوت است . او در ادامه اظهار داشت که ما دریافتیم که یون های موجود در این دندان ها ، یون های اقلیت  است و از لحاظ ارائه تنوع  تفاوت فاحشی را در محافظت نشان می دهد . در مینای دندان های عادی منیزیم وجود دارد و در مینای دندان رنگدانه ای شده سگ آبی و دیگر جونده ها ، آهن وجود دارد .

پژوهشگران برای به دست آوردن جزئیات این موضوع از روش مبتنی بر توموگرافی پروب اتم (atom probe tomography) استفاده کردند . این روش در حال حاضر در پژوهش های پزشکی بسیار رایج است که در آن پژوهشگران به وسیله یک دستگاه میکروسکوپ مانند ، قادر به نشان دادن ساختار بخش اتمی داخل مواد هستند . نتیجه نهایی استفاده از توموگرافی پروب اتم ، تصاویری با وضوح بالا از ترکیب اتمی و یونی داخلی مینا را نشان می دهد .

علاوه بر این جستر اعلام کرد که محققان می توانند به مساله سخت بودن مینای دندان و مقاومت آن در برابر خوردگی ها توسط اسیدها توجه کنند و ممکن است استفاده از مینای غنی از آهن در قوی شدن دندان های جوندگان به عنوان یک طرح مطرح شود .

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم (Science) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا