اخبار کوتاه از جهان پزشکی

کارشناسان هشدار می دهند که با وجود منافع استفاده از نخ دندان، اما به کارگیری نادرست آن می تواند به ابتلا به بیماری لثه منجر شود.
براساس این گزارش، نخ دندان وسیله موثری برای پاکیزگی دندان ها و خلاص شدن از جرم های میان دندان ها و زیر لثه است، اما به باور کارشناسان، اگر از آن به روش صحیح استفاده نشود، این کار به جای این که مفید باشد، بیشتر مضر خواهد بود.
استفاده از نخ دندان در دهان و به ویژه در قسمت پشت دندان ها به مهارت و چابکی زیادی نیاز دارد و اکثر قریب به اتفاق افراد این حد از مهارت و چابکی را ندارند و به جای این که جرم ها را از میان دندان های خود خارج کنند، باعث می شوند که جرم زیر لثه ها برود و در آنجا باقی بمانند.
اشتباه رایج دیگری که غالب افراد مرتکب می شوند، به جلو و عقب کشیدن نخ دندان در میان دندان ها است. این کار صرفا موجب آسیب دیدن لثه و جراحت آن می شود.

***محققان ادعا کرده اند که می توان بیماری اوتیسم را با یک آزمایش ساده چشمی تشخیص داد.
اوتیسم نوعی اختلال رشد است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود. علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می کند و علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است.
محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن می گویند: مردمک چشم کودکان مبتلا به اوتیسم در واکنش به نور به اندازه قابل توجهی آهسته تر منقبض شود و به واقع، آزمایش ارزان قیمت چشم در تشخیص سریعتر اوتیسم در کودکان و در نتیجه درمان سریعتر آن موثر است. .
نتایج مطالعه این محققان نشان می دهد که آزمایش ساده، غیرتهاجمی و ارزان قیمت بررسی واکنش چشم به نور می تواند یک اندازه گیری فیزیولوژیکی برای اوتیسم باشد.
محققان در این مطالعه که روی 24 کودک 10 تا 17 ساله انجام شد، متوجه شدند که در 70 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم، مردمک چشم آنها پس از تاباندن نور زمان بیشتری طول کشید تا منقبض شود و سپس به حالت عادی بازگردد.
این ناهنجاری علت دشوار بودن برقراری ارتباط چشمی در کودکان مبتلا به اوتیسم و حساس بودن شدید آنها به نور را توضیح می دهد.
با این حال برای تایید این آزمایش به مطالعات بیشتری نیاز است. نتایج این مطالعه در انجمن بین المللی مطالعات اوتیسم ارائه شد.

***پژوهشگران می گویند که با نسخه برداری از یک نوع ماهی در آب های گرمسیری، ممکن است انسان ها روزی بتوانند شاهد رویش مجدد دندان های خود باشند و با دندان مصنوعی خداحافظی کنند.
ماهی سیکلید (cichlid) هر گاه دندانی از دست می دهد، یک دندان جدید جای آن را می گیرد.
محققان با مطالعه صدها قطعه ماهی سیکلید تلاش دارند ژن های دخیل در حفظ دندان های آن را شناسایی کنند و امیدوارند با بررسی مواد شیمیایی که سلول ها را به دندان و پرزهای چشایی در جنین ماهی تغییر می دهد، بتوانند مکانیزم رشد مجدد دندان را در انسان ها فعال سازند.
به گزارش ایرنا از دیلی میل، این مطالعه که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.