رونمایی از سیستم حمل و نقل تمام برقی در آسمان اروپا

این هواپیمای جدید که HY۴ نام دارد توسط محققان مرکز هوافضای آلمان طراحی شده و به نظر می رسد به زودی نیز ساخت آن آغاز شود.مهمترین ویژگی این هواپیما سبک بودن و عدم آلاینده بودن آن است که بدین ترتیب می توان از آن به عنوان یک سیستم پروازی مطمئن بر فراز آسمان مناطق شلوغ اروپا استفاده کرد.

قرار است نخستین پرواز این هواپیما در تابستان سال آینده و از فرودگاه اشتوتگارت آلمان انجام شود. HY۴ یک هواپیمای تمام برقی است که توسط سلول سوختی غشای تبادل پروتونی تغذیه می شود.

اگرچه در حال حاضر این هواپیما بیشتر شبیه یک طرح مفهومی است اما تا یک سال دیگر ساخته می شود که در این صورت تحولی بزرگ در سیستم جابجایی اروپا صورت خواهد گرفت.فرآیند تأمین انرژی لازم برای پرواز این هواپیما ایده ای قدیمی است که پیشتر و در نخستین مأموریتهای فضایی از آن استفاده می شد اما در ادامه و به دلیل ضعف در تولید انرژی لازم برای حرکت سیستم های فضایی به کنار گذاشته شدند.

در این روش از هیدروژن و اکسیژن به عنوان عناصر اولیه در راه اندازی سلول سوختی استفاده می شود. این سلول سوختی توان تولید ۸۰ کیلووات برق را دارد.به گزارش مهر، این هواپیما ظرفیت چهار سرنشین را داشته و با حداکثر سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت پرواز می کند.