افزایش تولید محصولات غذایی با استفاده از فناوری های جدید

محمدتقی توکلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم بهره گیری از فناوری های نو برای افزایش تولید محصولات کشاورزی، اظهار کرد: برای دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات غذایی تنها بحث آب مطرح نیست. الان بسیاری از کشورهای جهان با بهره گیری از فناوری های جدید و استفاده از آب باران، رطوبت ایجاد شده در خاک را حفظ می کنند. این کار با روش های مختلفی چون استفاده از پلاستیک و نیز ممانعت از نفوذ عمقی آب صورت می گیرد که باعث می شود بخش عمده تولیدات کشاورزی خود را از طریق دیم انجام دهند. ما بیشتر تولید مواد غذایی مان از اراضی آبی است و اگر آب داشته باشیم می توانیم غذا تولید کنیم در حالی که در دنیا چنین نیست.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: هرچند که ما کشوری خشک هستیم اما در خیلی از استان ها میزان بارندگی سالانه بالای 500 میلی متر است. ما باید بیش از این فناوری های جدید را در کشاورزی به کار بگیریم. با این کار می توان راندمان آبیاری را بالا برد و بهره وری آب در بخش کشاورزی را افزایش داد. علاوه بر این می توانیم با استفاده از روش های جدید تامین آب و روش های جدید کشاورزی، میزان تولید محصولات غذایی را ارتقا بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور هم با خشکسالی مواجه است، هم کاهش بارش و هم افزایش تبخیر و روز به روز هم منابع آب محدودتر می شود. اگر به همین منوال پیش برود و هیچ اقدامی صورت نگیرد، مطابق پیش بینی ها در آینده نزدیک از نظر منابع آب وضعیت بسیار نامناسبی خواهیم داشت و بالتبع تولید غذا و محصولات کشاورزی هم به شدت کاهش پیدا می کند. ولی با برنامه ریزی می توان تولید محصولات غذایی را افزایش داد به نحوی که در برخی محصولات اساسی که نیاز کشور است به خوداتکایی و نه خودکفایی دست پیدا کنیم. چراکه ما در بهترین شرایط نتوانستیم در گندم خودکفا شویم. الان که وضعیت منابع آب بدتر شده شاید هدفگذاری برای رسیدن به خودکفایی سخت تر هم باشد.

توکلی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در برخی محصولات که کشاورزان تولید می کنند همچون محصولات جالیزی و صیفی جات، خودکفایی که حرف کوچکی است، صادرات هم انجام می شود. باید برای اینها هم برنامه ریزی کرد یعنی وزارت جهاد کشاورزی بیاید و الگوی کشت بهینه با هدف تولید محصولات اساسی بدهد و به جای اینکه با صادرات هندوانه، آبمان را صادر کنیم از این آب برای تولید محصولات اساسی بهره بگیریم. در عوض نسبت به واردات کشت های آبدوست اقدام نماییم تا تجارت مجازی آب هم تحقق پیدا کند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما بحث تجارت مجازی آب در سیاست های وزارت جهاد کشاورزی ورود پیدا کرده است؟ گفت: من فکر نمی کنم! وزارت جهاد کشاورزی بیشتر دنبال این است که وضع موجود کشاورزی را حفظ کند. یعنی نهاده های کشاورزی مثل کود و بذر و… را به شیوه گذشته تامین می کند و کشاورز با هر شرایطی پیش می رود، این وزارت هم دنباله روی کشاورز است. با وجود اینکه استراتژی های بلندمدتی برای این بخش تدوین شده اما تاکنون عملیاتی نشده است. مثلا در برنامه چهارم دیدم که 14 میلیون هکتار آبخیزداری و 5 میلیون هکتار آبخوانداری پیش بینی شده بود اما در عمل اتفاق نیفتاده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا