ارتباط تولد زودهنگام و اختلالات اعصاب و روان

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد ، تولد زودهنگام نوزاد نارس با ارتباطات ضعیف مغزی، مرتبط است که به نظر می رسد در آینده باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات روحی – روانی شود .  

محققان در بررسی های اخیر خود دریافتند نوزادانی که نارس متولد می شوند در معرض خطر ابتلا به مشکلات عصبی و روانی قرار دارند و دلیل آن نیز می تواند ارتباط ضعیف در شبکه های مغز مرتبط با کاراکترهای توجه ، ارتباطات و پردازش احساسات باشد .

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن (Washington University School of Medicine) در سنت لوئیس ایالات متحده امریکا برای به دست آوردن نتایج قابل قبول در این رابطه به بررسی ، مطالعه و مقایسه اسکن مغزی نوزادان نارس و نوزادانی که با رشد کامل متولد شده بودند ، پرداختند . آن ها بر تفاوت هایی که در مغز این نوزادان وجود داشته ، تمرکز کردند تا بتوانند مشکلات ناشی از آن را پیدا کنند .

سینتیا راجرز (Cynthia Rogers) از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با تولد زودهنگام نوزادان و مشکلات روحی – روانی می گوید : « مغز به طور به خصوصی در اوایل زندگی تغییر پذیر است و عوارض موجود در این بخش مهم بدن به طور بالقوه می تواند با درمان های زودهنگام اصلاح شود . »

او در ادامه توضیحات خود افزود : « ما معمولا نمی توانیم مداخلات و درمان های لازم را تا زمانی که علائم مشکلات بروز کنند ، آغاز کنیم اما آنچه که ما برای انجام آن تلاش خواهیم کرد ، ایجاد اقداماتی با هدف رشد مغز در نوزادان نارس خواهد بود ، این مساله نشان می دهد که آیا ایجاد مشکلات احتمالی در یک نوزاد وجود دارد یا نه که در نهایت می تواند به پشتیبانی و درمان مشکلات در اوایل امر و تلاش برای بهبودی و درمان ، عاملی کمک کننده باشد. »

بر اساس گزارش های رسمی منابع پزشکی در ایالات متحده آمریکا  ، از هر نه نوزاد متولد شده در این کشور ،  یک نوزاد به صورت نارس و زودهنگام متولد می شود که در نتیجه آن  خطر ایجاد مشکلات شناختی ، مشکلات مهارت های حرکتی ، اختلالات کم توجهی و بیش فعالی ، اختلالات طیف اوتیسم و اضطراب افزایش پیدا می کند .

محققان دانشگاه واشنگتن در مطالعات خود دریافتند ، برخی از شبکه های کلیدی مغز ،به ویژه  آن هایی که با کاراکترهای دقت و توجه ، ارتباطات و احساسات در ارتباط بوده ، در نوزادان نارس ضعیف تر هستند و این مساله می تواند توضیحی باشد برای اینکه چرا نوزادانی که زودهنگام متولد می شوند ، ممکن است در خطر افزایش ایجاد اختلالات روانی و مشکلات روحی قرار بگیرند .

علاوه بر موارد فوق ،  راجرز اعلام کرد : "  تیم تحقیقاتی ما دریافتند که تفاوت قابل توجهی در ماده سفید و وضعیت غیر عادی در مدارهای مغز نوزادان نارس و نوزادانی که در هنگام تولد رشد کامل را داشته اند ، وجود دارد . "

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در نشست علمی سالانه انجمن علوم اعصاب 2015 (annual scientific meeting of the Society for Neuroscience) ارائه شده و در دسترس است . قابل ذکر است که این نشست علمی از تاریخ 17 اکتبر (25 مهرماه) آغاز شده و تا 21 اکتبر (29 مهرماه) نیز ادامه دارد . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش و سایر تحقیقات ارائه شده در نشست علمی سالانه انجمن علوم اعصاب 2015 ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا