نظریه‌ای جدید در رابطه با نشستن به مدت طولانی

این مطالعه که روی 3720 مرد و 1412 زن سالم که بیماری قلبی نداشتند صورت گرفت، از سال 1990 آغاز شده و به مدت 16 سال شرکت‌کنندگان را مورد پایش قرار داد.

در این مدت به طور مرتب گزارشهای شرکت‌کنندگان در رابطه با زمانی که در هفته صرف نشستن می‌کنند – خواه در دفتر کار، هنگام استراحت و یا تماشای تلویزیون – ثبت شد. پس از 16 سال محققان نتوانستند شواهدی پیدا کنند که نشان دهد تنها به دلیل نشستن طولانی‌مدت خطر مرگ در این افراد افزایش یافته است. 

یافته‌های پژوهشگران در این مطالعه، ایده‌های تحقیقات قبلی که نشان می‌دادند عمل نشستن به خودی خود مضر است را به چالش می‌کشد. هر چند ممکن است نتایج مطالعه اخیر به دلیل فعالیت بالاتر از حد متوسط این گروه خاص از افراد که در این مطالعه مورد پایش بوده‌اند به دست آمده باشد.

چاقی، دیابت و سلامت قلب

مطالعات قبلی نشستن به مدت طولانی را با اضافه وزن و چاقی، دیابت نوع 2، برخی از انواع سرطان و مرگ زودرس مرتبط می‌دانستند.

تصور می‌شود که نشستن به مدت طولانی، سرعت سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد که این به نوبه خود بر توانایی بدن در کنترل قند خون، فشار خون و تجزیه چربی‌های بدن تاثیر می‌گذارد.

مطالعه جدید تفکر فعلی در مورد خطرات نشستن را لغو کرده و نشان می‌دهد که مشکل اصلی در عدم تحرک کافی نسبت به زمان نشستن نهفته است و تنها به عمل نشستن بستگی ندارد.

محققان توصیه می‌کنند که افراد برای کم کردن زمان نشستن و فعالیت بیشتر می‌توانند روشهای ساده‌ای را مد نظر قرار دهند. برای مثال در هنگام تماشای تلویزیون، برخاستن و یک فنجان چای آماده کردن، هر چند کوتاه است اما می‌تواند مفید باشد. در محل کار نیز در صورتی که می‌خواهید با همکارتان صحبت کنید بهترین کار این است که به جای ایمیل زدن، نزد او رفته و با او صحبت کنید.

تشویق مردم به فعالیت کردن بسیار مهم است و باید در اولویت توصیه‌های بهداشت عمومی قرار بگیرد. با این حال در رابطه با کم‌تحرکی و تاثیرات آن بر سلامتی هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این مطالعه در نشریه Epidemiology منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا