مطالعه لانه فسیل شده دایناسور در مغولستان

تیمی از پژوهشگران دیرینه شناس و دانشمندان  بین المللی ، یک لانه دایناسور از گونه  هادروسارید  (Hadrosauridae) که به دایناسور نوک اردکی (duck-billed dinosaur) نیز شهرت دارد ، را در منطقه آرامگاه اژدها (Dragon's Tomb) واقع در صحرای گوبی مغولستان کشف کردند . این نوع دایناسور از تیره پرنده پایان بوده و جزء دایناسورهای غول پیکر به حساب می آید .

قابل ذکر است که منطقه آرامگاه اژدها واقع در صحرای گوبی مغولستان در سال 1947 میلادی به عنوان منطقه ایبسیار غنی از  فسیل های دایناسور کشف شده است . تا کنون در این منطقه فسیل های متعددی از دایناسور تاج دار سارولوفوس آنگاستروستریس (Saurolophus angustirostris) ، گونه ای از این دایناسور هادروسارید غول پیکر پیدا شده بود .

گزارش های لئونارد دِوِله (Leonard Dewaele) دیرینه شناس دانشگاه گنت (Ghent University) سرپرست این تیم تحقیقاتی به همراه دانشمندانی از موسسه سلطنتی علوم طبیعی (Royal Belgian Institute of Natural Sciences) در بلژیک ، نشان می دهد که این لانه دایناسور در کناره رودخانه کشف شده و حاوی سه تا چهار نمونه از قطعات پوسته تخم دایناسور است .

مطالعت و بررسی نمونه های پیدا شده نشان می دهد ؛ طول جمجمه ها پنج درصد از یک گونه بزرگسال طبیعی کوچک تر است ، این مساله ثابت می کند که نمونه های کشف شده متعلق به بچه دایناسورها هستند در حالی که استخوان سازی اندک و بافت اسفنجی استخوان ها نیز نشان می دهد که این نمونه ها متعلق به حیواناتی بوده که در زمان مرگ بسیار جوان بوده اند .

محققان معتقد هستند که هنوز تاج مشخصه گونه دایناسور هادروساریدها در بالای سر این بچه دایناسورها رشد نکرده بود . با این حال هنوز مطالعات و بررسی ها نتوانسته مشخص کند که این نوزادان دایناسور در زمان مرگ در تخم بوده اند یا تازه از تخم درآمده بودند .

لازم به توضیح است که این دایناسورهای تاج دار نزدیک به 65 میلیون سال پیش در دوره زمین شناسی کرتاسه فوقانی (Upper Cretaceous) در مناطق شناخته شده ای در شمال امریکا و آسیا زندگی می کردند.

شرح کامل بررسی ها و مطالعات این کشف که نخستین نوع کشف شده حاوی بقایای جنین این گونه از دایناسورها در مغولستان است ، در آخرین شماره مجله علمی journal PLOS ONE به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش ، اینجا را کلیک کنید .