آزمایش دوربین IMAX در تصویر برداری دریائی

سینا پرس: نهنگ های کوهان دار (Humpback Whales) از حیوانات دریایی بی ‌دندان هستند که در سراسر آب‌ های اقیانوسی جهان پیدا می‌ شوند و معمولا این نهنگ‌ ها هر ساله 25 هزار کیلومتر مهاجرت می‌ کنند. Greg MacGillivray  کارگردان فیلم های نهنگ های کوهان دار است که در این فیلم برداری ها با کمک دوربین IMAX ، تصاویر ویژه ای از این سفر گروهی خلق کرده است .

در این تصاویر Greg MacGillivray کارگردان فیلم های نهنگ های کوهان دار با دوربین IMAX به فیلم برداری مشغول است که رابرت واکر (Robert Walker) دستیار فیلم بردار و جیم دارلینگ (Jim Darling) زیست شناس دریایی او را همراهی می کنند.

از تصاویر قابل توجه این گزارش ، تصویری از گروهی از نهنگ های کوهان دار است که در سواحل آلاسکا در حال به کار گیری تکنیک و روش bubble-net feed هستند. در واقع این رفتار یکی از رفتارهای اجتماعی پیچیده در بین این  پستاندار دریایی محسوب می شود .

اندازه بالغ این گونه نهنگ‌ ها 11 تا 18 متر و زن آنها پنجاه تن است که بدنی کوتاه و قطور دارند . شیارهای زیر بدن این نهنگ ‌ها از دیگر هم نوعان خود پهن ‌تر و عمیق ‌تر است . رنگ این نهنگ در پشت و پهلوها سیاه است که و گاهی آثاری از رنگ قهوه‌ ای در آن دیده می شود .

در این مجموعه تصاویر گروهی از نهنگ های کوهان دار به نمایش در می آید .  این گزارش نهنگی با بچه اش را در سواحل مائویی به نمایش می گذارد که در حال تقلید کودکانه شنا کردن از مادر است و این مساله می تواند از مهارت های مهم زندگی این جانوران به حساب آید .

این جانوران دریایی معمولا آهسته حرکت می ‌کنند و سرعتشان در حدود 8 تا 10 کیلومتر در ساعت است. نهنگ های کوهان دار بیشتر در زمستان جفت‌ گیری می کنند . قابل توجه است که نوزادان این نهنگ ها هنگام تولد چهار و نیم تا پنج متر هستند و تا یازده ماهگی از شیر مادر خود تغذیه می کنند .

نهنگ های کوهان دار وقت و انرژی بسیار زیادی را صرف ایجاد آهنگ می ‌کنند . نرهای گونه این نهنگ‌ ، آواز نرینه ویژه و پیچیده‌ ای دارد که بین ده  تا بیست دقیقه طول می ‌کشد و گاه تا ساعت‌ها تکرار می‌ شود . به نطر می رسد که این آوازخوانی در هنگام جفت‌ گیری این جانوران دریایی مورد استفاده قرار می گیرد .

این جانوران دریایی به صورت گروهی شنا کرده  و به صورت دسته جمعی مهاجرت می کنند . از سال 1966 میلادی شکار غیر قانونی این جانوران ممنوع شده است تا این گونه نهنگ ها که در معرض خطر انقراض قرار گرفته بودند ، از وضعیت جمعیتی بهتری برخوردار شوند . بر اساس گزارش های زیست شناسان در حدود هشتاد هزار نهنگ کوهان دار در همه اقیانوس ها و دریاهای کره زمین وجود دارد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا