راه اندازی رسانه های تخصصی در حوزه علمی میتواند به پیشرفت علمی کشور کمک کند

سینا پرس : دکتر مهدی زارع دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس) با بیان اینکه توجه به اخبار پیشرفت های علمی ایران در رسانه ها اهمیت بسیاری دارد،گفت: پیشرفت های علمی اگر به خوبی از سوی رسانه ها در ایران رصد شوند هم می توانند موجب توسعه همین پیشرفت  ها در سطح ملی شود و هم موجب افزایش اعتماد به نفش نزد دانشجویان و جامعه تخصصی کشور و در ابعادی دیگر موجب افزایش غرور و اعتماد ملی شود.      

دکتر زارع با اشاره آسیب های احتمالی در گزارش پیشرفت های علمی کشور اظهارکرد: کارهای علمی و پیشرفت های واقعی را به درستی از کارهای سطحی، شعاری و تبلیغات که معمولا اشتباه در مورد کارهایی که هنوز نشده است ولی ممکن است بعضا بخواهند به عنوان پیشرفت جلوه دهند باید جدا شوند. در این حالت باید همه اخبار که بعضا از سوی دستگاه های رسمی یا خود مجریان پروژه های علمی و تحقیقاتی منتشر می شوند حتما لازم است ابتدا با چند منبع علمی کنترل و صحت سنجی شوند.

عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب ها این است که نباید اصرار بیهوده بر اول بودن (معمولا به عنوان اول در خاورمیانه و بعضا به عنوان اول یا اولین بار در دنیا!) در خبر ها شود. این گونه اخبار معمولا بدون کنترل موارد مشابه موجب می شوند تا اصل کار که اهمیت ویژه داشته، تحت الشعاع یک تبلیغ غلط و بیهوده قرار گیرد. ضمنا همه کارهای علمی قرار نیست برای مهم بودن الزاما برای اولین بار انجام شده باشند. همچنین هم در کشور ما و هم در سایر کشورها، انجام کارهای علمی معمولا به صورت توسعه ای انجام می شود و روال درست آن است که کارهای علمی در جاهای مختلف دنیا در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و آزمایشگاه های تخصصی مختلف به صورت شبکه ای انجام شود، به نحوی که بخشی از یک کار در هر موسسه یا آزمایشگاه توسعه می یابد.

دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: همچنین در ارایه اخبار پیشرفت های علمی کشور بی دقتی در طرح و تشریح آنچه واقعا رخ داده است می تواند به نتیجه ای عکس هدف اطلاع رسانی منجر شود. در حالی که در انعکاس مطالب علمی که کار سخت و ظریفی است ، باید از زبان تخصصی همان شاخه تخصصی استفاده کرد و در عین حال زبان ترویجی در ارایه گزارش به کار برد.بنابراین انجام این مهم اگر با دقت صورت نگیرد به توسعه شبه علم می انجامد و از سوی دیگر متخصصان که اخبارشان بد منعکس می شود معمولا رغبتی برای همکاری بیشتر با رسانه ها نخواهند داشت.   

وی در خصوص تاثیر ایجاد رسانه های تخصصی مانند خبرگزاری های علمی بر پیشرفت های علمی کشور توضیح داد: ایجاد سایت ها و خبرگزاری های علمی اگر با بهره گیری از یک راهبرد مناسب، تمرکز حرفه ای بر حوزه های مشخص علمی، صرف وقت ،پرورش و جذب نیروی متخصص و کارآمد و بهره گیری از کادر مدیریتی و کارشناسی باسواد و حرفه ای صورت گیرد و چشم انداز مشخصی هم برای آن خبرگزاری یا سایت از همان ابتدا مشخص باشد، حتما می تواند به این فرآیند کمک کند.

وی تاکید کرد: لازمه این کار پرورش و حفظ روزنامه نگارانی است که وقت و انرژی خود را  فقط در حوزه علم صرف کنند تا به تدریج در این حوزه تبدیل به افرادی کارآمد و متخصص شوند. افرادی که به صورت پاره وقت و موقتی به این حوزه کاری می پردازند، نه کمک مهمی به این موضوع می توانند بکنند و نه اینکه خود تبدیل به روزنامه نگارانی شاخص در حوزه روزنامه نگاری علمی خواهند شد و نه خبرگزاری خود را به عنوان محلی معتبر برای انتشار اخبار علمی معرفی خواهند کرد. خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد پرورش نسلی از جوانان در عرصه روزنامه نگاری علمی بوده ایم که این حوزه را ترک نکرده و در همین زمینه به کار حرفه ای ادامه داده اند و این نوید خوبی برای آینده است. برای خبرگزاری سینا و همکاران آن هم آرزوی بهترین ها را در ادامه فعالیت حرفه ای شان دارم.

عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران درباره وضعیت کنونی روزنامه نگاری علمی در کشور و توجه به پیشرفت های علمی در رسانه ها گفت: در طی 15 سال گذشته با توسعه فناوری اطلاعات، و گسترش سایت های اینترنتی، عملا عرصه ارتباطات متحول شده است. بنابراین میزان رضایت مندی را باید با توجه به امکانات موجود سنجش کرد. امروزه راحتی در اطلاع رسانی و ارتباطات سریع توقعات از ارتباطات را نسبت به دو دهه گذشته کاملا متحول شده است. رضایت در شرایط امروز از روزنامه نگاری علمی هنگامی حاصل می شود که روزنامه نگارانی باسواد، مسلط به یکی دو زبان خارجی بین المللی و مدام در حال جستجو و مطالعه به این کار بپردازند. اینکه تا چه حدی رضایت حاصل است، من سنجش دقیق میدانی نکرده ام فقط می توانم نظری کلی داشته باشم و آن این است که به طور نسبی از امکانات و فناوری های موجود استفاده خوبی شده است. ولی همچنان در حوزه هایی که به عنوان آسیب مطرح کردم آسیب های جدی در حوزه روزنامه نگاری علمی در ایران مشاهده می شود. علاوه بر آن حجم بالایی از اخبار علمی همچنان به صورت کپی در سایتهای مختلف منعکس می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا