متقاضیان تحصیل در رشته جراحی قلب روز به روز کمتر می شوند

به گزارش ایرنا از دبیرخانه سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، دکترمحمد علی یوسف نیا افزود: به دلیل دوره طولانی تحصیل در رشته جراحی قلب، زحمت و استرس زیاد پزشکان قلب و تعرفه های خدماتی اندک این رشته، روز به روز از تعداد متقاضیان رشته جراحی قلب در کشور کاسته می شود.

به گفته وی، سالیانه 150 تا 160 نفر از پزشکان جوان در امتحانات ورودی فوق تخصصی جراحی پلاستیک شرکت می کنند این درحالی است که تعداد متقاضیان برای شرکت در رشته جراحی قلب کمتر از پنج نفر است.

یوسف نیا ادامه داد: حتی برخی از این تعداد اندک که در رشته جراحی قلب شرکت می کنند نیز، پس از مدتی انصراف می دهند و وارد رشته های پزشکی درآمدزا می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی در سال های اخیر، پایین آمدن سن سکته در کشور، پیشرفت رشته جراحی قلب و عروق و افزایش مهارت جراحان قلب، نیاز به پزشکان متخصص در رشته جراحی قلب نیز افزایش یافته است.

یوسف نیا گفت: از آنجایی که بسیاری از بیمارانی که مورد عمل جراحی قلب قرار می گیرند، در سال های بعد نیاز به درمان های مجدد پیدا می کنند و هر روز بر تعداد بیماران قلبی افزوده می شود، در آینده نیازمند تعداد بیشتری جراح قلب در کشور هستیم.

وی اظهار کرد: پزشکان جوان به دلیل درآمد ناکافی ناشی از تعرفه گذاری ها، رغبتی به این رشته نشان نمی دهند و در صورت ادامه این روند، در چند سال آینده با کمبود جراح قلب در کشور روبرو خواهیم شد.

رییس انجمن جراحان قلب و عروق ایران افزود: مجموعه این عوامل سبب شده است که رشته جراحی قلب برای قشر جوانی که می خواهند وارد این رشته شوند، جذابیتی نداشته باشد.

یوسف نیا گفت: بیش از 30 سال پیش، برخی بیماران قلبی یا کودکانی که با مشکل بیماری مادرزادی قلب به دنیا می آمدند، به دلیل نبود امکانات جان خود را از دست می دادند.

وی ادامه داد: در آن دوران برخی بیماران قلبی که توان مالی داشتند برای انجام جراحی قلب به خارج از کشور می رفتند که علاوه بر مشکلات و مخارج سنگین، این امر سبب خروج ارز از کشور می شد. این در حالی است که در حال حاضر تمام اعمال جراحی قلب در داخل کشور انجام می شود و دیگر نیازی به اعزام بیماران به خارج کشور نیست.

سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با حضور متخصصان داخلی و خارجی این رشته از کشورهای آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه و با هدف ارایه تازه ترین روش ها و دستاوردهای علمی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های قلبی از 12 تا 15 اسفند ماه سال جاری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا