معرفی جزیره شیدور ایران برای ثبت جهانی به عنوان زیستگاه لاک پشت های دریایی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اصغر مبارکی با اشاره به پیشنهاد و دستور کار دبیرخانه یادداشت تفاهم نامه حفاظت از لاک پشت های دریایی در منطقه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا (IOSEA) در سپتامبر 2014 برای ایجاد شبکه مناطق مهم لاک پشت دریایی در سطح جهان گفت: جزیره شیدور در ایران به عنوان یکی از زیستگاه های مهم لاک پشت دریایی معرفی شد.
مبارکی با اشاره به طولانی بودن دوره ارسال اطلاعات کامل جزیره شیدور، افزود: تمام مشخصات گونه های جانوری و گیاهی، تهدیدات زیستگاه و سوابق 15 سال فعالیت در جزیره شیدور برای دبیرخانه یادداشت تفاهم نامه حفاظت از لاک پشت های دریایی در منطقه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا ارسال شده است.
وی به نبود حضور نماینده ایران در جلسه نشست این یادداشت تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: پروپزال مرتبط برای معرفی جزیره به عنوان یکی از مناطق مهم زیستگاه لاک پشت دریایی در سطح جهان مورد پذیرش کمیته داوری قرار گرفت و اکنون اطلاعات این منطقه در سایت تفاهم نامه ((MOU IOSEAقرار گرفته است.
مبارکی تصریح کرد: با معرفی این منطقه به عنوان یک زیستگاه مهم جهانی برای حفاظت از لاک پشت های دریایی فرصت استفاده از منابع، افزایش آگاهی عمومی، محلی و بین المللی در خصوص مناطق مهم لاک پشت دریایی، کاهش فعالیت هایی که احیانا تاثیر منفی بر زیستگاه لاک پشت دریایی داشته باشد، افزایش ارتباط بین مناطق حفاظت شده میسر می شود. 
به گفته وی این جزیره به دلیل وجود لاک پشت دریایی و پرندگان در سطح جهان شناخته شده است و ارزش حفاظتی بالایی دارد.
مبارکی یاد آور شد: دبیرخانه یادداشت تفاهم نامه حفاظت از لاک پشت های دریایی در منطقه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا تحت نظر کنوانسیون گونه های مهاجر (CMS) فعالیت می کند.
جزیره شیدور از توده های مرجانی تشکیل شده است که مرتفع ترین مکان آن هشت متر ارتفاع دارد و در اثر پدیده جزر و مد چندین متر از امتداد ساحل جزیره را آب فرا می گیرد.
ناحیه همواری که ازمرکز جزیره می گذرد دارای پوشش گیاهی نواحی خشک دشتی است که گونه غالب آن اترپیلکس است که یک بوته زار متراکم غیر قابل نفوذی را با ارتفاع 60 سانتی متر ایجاد کرده است، سواحل آرام و امن جزیره مکان مناسبی برای تخم گذاری لاک پشت ها و پرستوهای دریایی است. 
جزیره شیدور مهمترین زیستگاه جوجه آوری برای پرستوی دریایی در ایران محسوب می شود، این جزیره زیستگاه مناسبی برای جوجه آوری پرستوهای دریایی از انواع سفید، کاکلی کوچک، پشتادودی و کاکلی است. 
تاکنون دراین جزیره ، 10 گونه پرنده شناسایی شده که به جز چکاوک کاکلی وسسک دم دراز ، بقیه مهاجر هستند و این جزیره همچنین یک زیستگاه مهم برای تخم ریزی لاک پشت های دریای همانند لاک پشت منقار عقابی ولاک پشت سبزمحسوب می شود. 
از جانوران دیگر این جزیره می توان به مارهای سمی ازتیره viperidae و مارمولک اشاره کرد و بیشترین پوشش گیاهی بخش های مرکزی جزیره را به طورعمده Atriplex sp, sedela vermiculata، آتریپلکس تشکیل می دهند. 
سایر گیاهان این جزیره عبارتند از چمن شورپا گربه ای، گل جالیزی، نوک لک لکی، نوعی ارمک، آفتاب پرست ساحلی، زیروک، بارهنگ، چوج ( درخت مسواک )، لف پیر ( پیرگیاه ) و گل ماهور شرقی.
این جزیره تحت عنوان پناهگاه حیات وحش شیدور حفاظت می شود همچنین به عنوان یک زیستگاه مهم برای پرندگان توسط سازمان بین المللی حیات پرندگان شناخته شده و به عنوان یکی ازتالاب های با اهمیت بین المللی درسال 1378 توسط کنوانسیون رامسربه ثبت رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا