آمار نگران کننده شیوع سرطان معده در کشور

متأسفانه سرطان معده یکی از پرخطرترین انواع سرطان به شمار می‌آید و تنها 15 درصد از موارد بیماری قابل درمان  بوده ودر 85 درصد از موارد، تنها با استفاده از روشهایی نظیر شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌توان کیفیت زندگی افراد مبتلا را بهبود بخشید . دلیل این امر رشد فزاینده بیماری در بدن و ظهور علائم بیماری در مراحل پیشرفته است. در این میان باید دید عوامل مستعد این بیماری کدامند ؟و به چه دلیل در کشور ما شیوع بالایی دارند؟

 

دکتر سید محسن رضوی ،فوق تخصص بیماریهای خون وسرطان ضمن ابراز نگرانی از شیوع فزاینده سرطان معده در کشور عنوان کرد: بطور کلی شیوع سرطان معده در جهان حدود 900هزار مورد در سال عنوان شده است که از این تعداد حدود 700 هزار نفر فوت می‌کنند .متاسفانه تنها 15 درصد ازموارد بیماری را می‌توان در زمانیکه قابل درمان است تشخیص داد ودر 85 درصد  باقیمانده ،تشخیص زمانی صورت می گیرد که  بیماری غیر قابل درمان است. سازمان بهداشت جهانی آماری از کشور ما ارائه داده است که بر طبق آن 85هزار مورد سرطان معده در کشور وجود دارد که از این تعداد 55هزار نفر در سال فوت می‌کنند. این آمار بطور کلی در آسیا رو به افزایش است ویکی از مناطق اصلی آن کشور ایران است  که شهرستان اردبیل رتبه نخست را به لحاظ وجود موارد بیشمار بیماری به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شیوع سرطان معده  در میان مردان بیشتر بوده و زنان کمتر به این سرطان مبتلا می‌شوند.حدود 50 درصد از موارد مرگ بر اثر سرطان اختصاص به سرطان معده دارد.بنابراین می‌توان گفت که این نوع از سرطان شایعترین علت مرگ ومیر را به خود اختصاص داده است.به لحاظ آماری از هر 100نفری که به دلیل بیماری سرطان در کشورفوت می‌کنند ،22 نفراز آنها به دلیل سرطان معده ،17 نفر به دلیل سرطان ریه،9نفر به دلیل سرطان خون،8نفر به دلیل سرطانهای لوزالمعده وکبد،7نفر به دلیل سرطانهای سیستم عصبی، 6نفر به دلیل سرطان مری و 5نفر به دلیل سرطانهای روده بزرگ فوت می‌کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص عوامل ایجاد کننده سرطان معده اظهار داشت: به لحاظ علت شناسی تا کنون دلیل مشخصی برای سرطان معده کشف نشده است. تنها می‌توان گفت که زمینه‌های ارثی  در این رابطه همانند سایر سرطانها نقش دارند.عوامل محیطی نظیر مصرف غذاهای نمک زده،سوخته ومانده جزءعواملی هستند که در صورت وجود استعداد سرطان در ژن فرد می‌توانند ماشه سرطان معده را بکشند.تجربیات نشان داده است که نقش وراثت در این زمینه تعیین کننده‌تر است.یکی دیگر از عوامل مستعد کننده بیماری مصرف سیگار و قلیان بویژه تریاک است. لازم به ذکر است که نقش عوامل محیطی در بروز سرطان معده کاملا به اثبات نرسیده و تنها در حد حدس و گمان است. بطور مثال در رابطه با این موضوع که سرطان معده در اردبیل شیوع بیشتری دارد عده‌ای معتقد هستند دلیل آن   وجود مشکلاتی درآب مصرفی مورد استفاده ساکنان منطقه است.عده ای دیگر مشکل خاک و معادن منطقه را مطرح می‌کنند لیکن هیچ عامل مستندی در اینباره مطرح نشده است و همچنان  تلاشها برای بررسی دقیق این مشکل در منطقه ادامه دارد.

رضوی گفت: اینکه با ترک سیگار و قلیان بتوان مانع از ابتلا به سرطان معده شد شاید نتوان بطور قطع  آماری  برای آن ارائه کرد زیرا عامل اصلی سرطان ریشه در ژنتیک افراد دارد و عوامل محیطی تنها مستعد کننده بروز سرطان هستند لیکن  به دلیل اینکه تأثیر سیگار بر سرطانهایی نظیر ریه و هنجره و سروگردن ومثانه تا حدود زیادی به اثبات رسیده است و ممکن است در بروز سرطان معده هم دخیل باشد  و از آنجا که یقینا پیشگیری بهتر از درمان است توصیه می‌شود افرادیکه زمینه ارثی ابتلا به سرطان را دارند از مصرف سیگار و قلیان خودداری کنند.متاسفانه مصرف سیگار و قلیان در کشور رو به افزایش است و جوانان بی توجه به عوارض ناگوار آنها برسلامت دستگاه تنفسی و گوارشی خود بطرف این مواد می‌روند.

این متخصص سرطان افزود: سرطان معده تنها در مراحل سخت بیماری قابل شناسایی است و تازه در این مرحله است که نشانه‌های بیماری خود را نمایان می‌کنند.درمان اساسی سرطان معده خارج کردن کامل بافت سرطانی از بدن است لیکن به دلیل اینکه اغلب نمی‌توان بافت را بطور کامل خارج کرد درمان حاصل نمی‌شود. زمانیکه توده به تمام قسمتهای معده و روده ،کبد واحشاء داخلی بدن فرد دست انداخته امکان خارج کردن آن بی فایده است. در درمان سرطان معده از طریق جراحی در هشتاد درصد موارد موفقیتی حاصل نمی‌گردد و علی رقم استفاده ازروشهایی نطیر شیمی درمانی و رادیوتراپی و ورود داروهای جدید در درمان سرطان معده تا کنون پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است.

وی در انتها گفت:  همانطور که عنوان شد ظهور علائم بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بیماری پیشرفت کرده است. بیمار با علائمی نظیر درد،تهوع، استفراغ و کاهش وزن مراجعه می‌کند و پزشک از طریق آندوسکوپی متوجه می‌شود که بیمار به سرطان معده پیشرفته مبتلا شده است. آندوسکوپی به موقع امکان تشخیص زودرس بیماری را ممکن می‌سازد که این کار درکشور ژاپن که سرطان معده شیوع بالایی دارد انجام می‌گیرد که کمک زیادی به درمان به موقع بیماران سرطانی در این کشور کرده است.  

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا