ساخت نسل دوم سلول‌های خورشیدی در پژوهشگاه مواد و انرژی

اشتفان ریشتر و نیکولای لورنز میر پروژه خود را در آزمایشگاه ساخت قطعات نیمه هادی و به سرپرستی دکتر نیما نادری مسؤول روابط بین‌الملل پژوهشگاه به پایان رساندند.به گفته نادری، سلول خورشیدی ساخته شده مبتنی بر لایه نازک اکسید روی به عنوان نیمه هادی نوع n است. فناوری نسل دوم یا تکنولوژی لایه نازک، بر اساس لایه نشانی نیمه هادی روی بسترهای شیشه‌ای، فلزی یا پلیمری است.

وی اظهار کرد: هزینه مواد اولیه در تکنولوژی نسل دوم، پایین‌تر است و از آن گذشته، اندازه سلول تا ۱۰۰ برابر بزرگتر از اندازه سلول ساخته شده با تکنولوژی نسل اول است که مزیتی برای تولید انبوه آن محسوب می‌شود. در عوض بازدهی سلول‌های نسل اول که اغلب سلول‌های بازار را تشکیل می‌دهند، به دلیل کیفیت بالاتر مواد، از بازدهی سلول‌های نسل دوم بیشتر است. انتظار می‌رود اختلاف بازدهی میان سلول‌های دو نسل با گذشت زمان کمتر شده و تکنولوژی نسل دوم جایگزین نسل اول شود.

نادری با بیان اینکه دانشجویان بین‌المللی از رشته‌های مختلف مهندسی در این پروژه همکاری داشته‌اند، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه مواد و انرژی به عنوان قطب علمی منطقه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و مواد پیشرفته توانایی آموزش به پژوهشگران بین‌المللی را دارد و اینگونه دوره‌ها می‌تواند باعث افزایش مراودات علمی بین‌المللی شود.

بر اساس این گزارش، دانشجویان بین‌المللی، پیرو انعقاد تفاهم‌نامه پژوهشگاه و کمیته بین‌المللی آیسته وابسته به دانشگاه تهران تابستان امسال در آزمایشگاه‌های الکتروسرامیک، ساخت قطعات نیمه هادی، تبدیل و ذخیره انرژی، بیوتکنولوژی و محیط زیست مشغول به کار بودند.