کاهش خطر آسیب‌های مغزی ورزشکاران با برچسب‌ کلاه ایمنی

محققان با بررسی اثر ضربه انتقالی به سر ورزشکاران با کلاه‌های ایمنی معمولی دریافتند که با برخورد کلاه‌های معمولی به سطح ضربه‌پذیر مثل زمین به علت اصطکاک پدیدآمده، کلاه ایمنی به سرعت چرخیده و در پی آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مغز، اعصاب و عروق خونی وارد می‌شود.محققان در مورد عملکرد برچسب‌های کلاه ایمنی اظهارکردند: برای ایمن‌سازی کلاه‌های ایمنی جدید در برابر چرخش ناشی از برخورد با زمین بیشترین نقاط برخوردپذیر شناسایی شدند.پس از تعیین نقاط مستعد برخورد از لایه یک میلیمتری شامل چهار لایه نازک برای پوشش‌دهی استفاده شد.

هنگامی که لایه اولیه با سطح زمین تماس پیدا کند، در اثر اصطکاک با سطح دچار چرخش نشده و با کمترین اصطحاک سر می‌خورد.ورزشکاران برای حفظ ایمنی بیشتر در برابر ضربه‌های ناخواسته می‌توانند نقاط مستعد بیشترین ضربه کلاه ایمنی خود را شناسایی کنند و با چسباندن برچسب احتمال آسیب‌ را به حداقل برسانند.

محققان در مورد مزیت این روش به نسبت کلاه‌های ایمنی گران‌قیمت افزودند: بعضی از برند‌های گران‌قیمت موجود در بازار از این روش برای کاهش خطر استفاده می‌کنند اما به کمک برچسب‌های جدید می‌توان به ورزشکاران اجازه داد تا کلاه‌های ارزان‌قیمت خود را ایمن‌تر کنند.

به گزارش ایسنا، آنها با آزمایش کلاه‌های مجهز به برچسب ایمنی بر روی فوتبالیست‌های مدرسه دریافتند که میزان خطرات وارده به نسبت نمونه‌های معمولی تا حد چشمگیری کاهش یافته است.