استفاده از نانوابزاری برای تعیین موقعیت هواپیماهای کنترل از راه‌دور

شرکت اوریجین‌جی‌پی‌اس (OriginGPS) اعلام کرد، شرکت توبیریچ (TobyRich) اقدام به استفاده از فناوری نانوهرونت در ساخت هواپیمای کنترل شونده توسط تلفن‌های همراه کرده است. نانوهرونت نام تجاری کوچکترین ماژول جی‌پی‌اس جهان بوده که مجهز به یک آنتن است. توبیریچ موفق به طراحی و ساخت قطعه‌ای مناسب برای این جی پی اس شده‌است که در نهایت ترکیب این دو سیستم منجر به کاهش انرژی مصرفی می‌شود.
توبیریچ در سال 2011 تأسیس شده‌است و تجربه زیادی در حوزه ساخت هواپیماهای کوچک کنترل شونده با تلفن همراه دارد. این شرکت کمپینی راه‌اندازی کرده که در آن فراخوانی برای جمع‌آوری ایده‌های نو در این حوزه داده است.
هواپیماهای کوچک با قابلیت کنترل از راه دور، دارای قدرت مانور بالایی هستند و می‌توان با آن حرکت هواپیماهای واقعی را شبیه‌سازی کرد. این هواپیماها را می‌توان از راه دور و در محدوده 90 متری با استفاده از برنامه‌ای ویژه از طریق تلفن همراه کنترل کرد. این برنامه برای سیستم‌ عامل‌های اندرویدی و ای‌او‌اس موجود است.
با استفاده از نانوابزار جی‌پی‌اس که در این هواپیما به کار رفته است، کاربر می‌تواند بفهمد که هواپیما نسبت به تلفن همراه او در چه موقعیتی قرار دارد. این اطلاعات به او کمک می‌کند تا با دقت بالایی نسبت به موقعیت هواپیما عکس‌العمل نشان دهد.
کاربر با وجود این ماژول مطمئن می‌شود که هواپیما بعد از پرواز دوباره می‌تواند به موقعیت اولیه خود باز گردد و درصورتی که هواپیما از کاربر فاصله بگیرد می‌توان آن را به موقعیتی که بالاترین کنترل کاربر روی هواپیما وجود دارد بازگرداند. با این کار خطای انسانی در پرواز به حداقل می‌رسد.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،ماژول به کار رفته در این ابزار 10 در 10 میلیمتر بوده و کنترل سیستم مدیریت پرواز را به عهده دارد. دقت کنترل در این ابزار تقریبا یک متر و حساسیت آن 163 dBm است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا