مشاهده محدوده خارج از بینایی انسان با دوربین ویژه

به صورت عمومی چشمان انسان در مقایسه با ساختار دوربین های دیجیتالی قادر به درک بهتری از تصاویر است. برای نمونه کافی است تا در یک شب عکسی را از ماه کامل انداخته و با تصویری که چشمان شما از آن مشاهده می کند مقایسه کنید. دلیل این امر به طیف های قابل مشاهده توسط عدسی دوربین و تفاوت آن با موارد قابل مشاهده توسط چشم انسان بازمی گردد.

برای داشتن دوربینی که بتواند مواردی در سطح بینایی انسان و یا فراتر از آن را به صورت مناسبی ثبت کند دوربین هایی وجود دارند که هزینه ای بسیار بالا برای خریداران به همراه خواهند داشت. حال دانشمندان موفق به ساخت یک نوع خاص از دوربین شده اند که با قیمتی بسیار ارزان قابل دسترسی خواهد بود و می توان به کمک آن ابعادی که خارج از محدوده بصری انسان است را نیز در اشیا مشاهده کرد.

این دوربین که توسط محققان دانشگاه واشنگتن و با همکاری دانشمندان فعال در شرکت ماکروسافت ساخته شده است تنها 50 دلار قیمت دارد و هایپر کم (Hypercam) نام گرفته است. این دوربین می تواند مواردی مانند مواد معدنی زیر پوست بدن را نیز تشخیص داده و در تصویر به ثبت برسانند.

دقت این دوربین به اندازه ای است که می تواند ساختار پوست انسان را با جزئیاتی منحصر به فرد به نمایش بگذارد. در ادامه می توانید به یک فایل ویدیویی از نحوه کار این دوربین دسترسی پیدا کنید. شایان ذکر است که این دوربین در آزمایش انجام شده توانست تا دقت 94 درصدی در بررسی بافت داخلی میوه آواکادو از خود برجای بگذارد. شایان ذکر است که در بیشتر موارد تشخیص رسیدگی این میوه با چشمان انسان بسیار دشوار است ولی این دوربین به راحتی با نفوذ به عمق این میوه رسیدگی آن را تشخیص می دهد.