تفاوت تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری

استفاده از تصاویر از ضروریات آموزش در پزشكی است و بررسی تاثیر نوع تصویر بر یادگیری فراگیران می تواند به آموزش موثر كمك نماید.  به همین دلیل نیز دانشمندان تحقیقات جدیدی در این زمینه دست زده اند و هدف از این مطالعه مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب است.

در این مطالعه مورد شاهدی تعدادی تصاویر دوبعدی و سه بعدی سیستم عصبی به 61 نفر دانشجو در دو نوبت ارائه شد و یادگیری آزمودنی ها با استفاده از آزمون چهار گزینه ای مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون تی وابسته و تحلیل پراكنش استفاده شد.

یافته ها نشان داد كه تصاویر سه بعدی موجب یادگیری بهتر می شوند (آماره پی كمتر از 01/0). كارایی دختران بهتر از پسران (آماره پی كمتر از 05/0) و ارتباطی بین جنس و نوع تصویر وجود نداشت (آماره پی بیشتر از 05/0).

نتیجه گیری کرد که تصاویر سه بعدی به دلیل جزئیات بیشتر در حافظه فعال ماندگارتر هستند. با این شرایط می توان گفت که تفسیر علائم و نشانه ها در تصاویر دو بعدی می تواند موجب ایجاد اضافه بار بر حافظه كاری و كاهش كارایی فراگیر در انسان ها گردد.

منبع: دكتر وحید نجاتی، 1394، مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكی، سال هشتم، شماره 19.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا