نگاه تک بعدی به توسعه سیستان و بلوچستان باید از بین برود

دکتر قبادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: نگاه ملی و کلان نگری به سیستان و بلوچستان می تواند بسیاری از مشکلات و مسائل پیش روی توسعه این استان را در کوتاه مدت و بلندمدت برطرف کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در خصوص هدفش از سفر به سیستان و بلوچستان گفت: در سفر که به این استان داشتیم شهرهای جنوبی استان مثل کنارک، چابهار، راسک و قصرقند از لحاظ معضل حاشیه نشینی مورد ارزیابی قرار گرفت و بازدیدهایی در این رابطه انجام شد که در این بازدیدهای میدانی، مشاهده شد وضعیت سیستان و بلوچستان به لحاظ مسئله حاشیه نشینی نسبت به سایر نقاط کشور حادتر و جدی‌تر است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مناطق کم برخوردار در دستور کار قرار گرفته و دولت نگاه ویژه و طرح‌های وسیعی را در برنامه کلان خود به این مناطق دارد.سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم گفت: مسئله حاشیه نشینی شهرها از مهمترین مسائلی است که در بعد کلان مورد بررسی قرار گرفته و در این رابطه از دیدگاه‌های کارشناسان و مدیران متخصص بهره خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: برای توسعه پایدار و ماندگار در سیستان و بلوچستان باید ابعاد کلی مسئله حاشیه نشینی مورد بررسی قرار گیرد چرا که این مناطق از لحاظ بهداشتی و آموزشی دارای مشکلات فراوانی است.

دکتر قبادی تصریح کرد: یکی از مقولاتی که در پژوهشگاه علوم انسانی وزارت علوم مطرح است بحث اقتصاد مقاومتی است که باید از کمترین هزینه‌ها بیشترین بهره وری را انجام داد به طوری که در مناطق حاشیه‌ای و پیرامونی شهرها با هزینه کمتر امکانات نسبتا مطلوبی را ارائه داد.

قبادی گقت: توسعه محور شرق بصورت همه جانبه و پایدار باید با برنامه ریزی و مطالعه راهبردی با اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت انجام شود.سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم در ادامه خاطرنشان کرد: در برنامه های مطالعاتی باید در فاز اول ابعاد قضیه و چرایی و چگونگی شکل گیری پدیده پیرامونی شهرها مشخص شود و بعد از آن برنامه های تبیین شده منظمی را بصورت علمی و دانش بنیان ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم توجه به مسائل پژوهشی و دانش بنیان به صورت ویژه به آن پرداخته شده است و بزرگترین رویکرد پژوهشگاه فناوری در علوم انسانی پاسخگویی به نیازهای جامعه به صورت علمی و دانش بنیان است.دکتر قبادی افزود: خوشبختانه طی سالهای اخیر در حوزه مسائل شهری و اجتماعی بررسی های کارشناسی زیادی انجام شده است.

وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف پتانسیل‌های فراوانی دارد. نیاز استان در عرصه بهداشت، آموزش و فرهنگ در بررسی‌های میدانی که طی چند روز اخیر توسط هیات اعزامی از تهران انجام شده کاملا مشخص و نمود داشت.

وی به نقش همدلی و همراهی کردن دستگاههای ذیربط در رفع مشکلات مرکز – پیرامونی شهرها تاکید کرد و گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان یکی از دستگاههای مهمی است که می تواند با در اختیار داشتن نیروهای توانمند و متخصص خود به این عرصه ورود پیدا کند و بصورت کارشناسی و راهبردی مشکلات این بخش را برطرف کند.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم در ادامه تاکید کرد: نهادهای دیگری همچون بهزیستی و NGO ها نیز می توانند ورود جدی در مبحث رفع معضلات مرکز- پیرامونی شهرها داشته باشند.

وی گفت: در سفری که به سیستان و بلوچستان انجام شد از 40 منطقه برخوردار این استان بازدید به عمل آمد که مشکلات آموزشی، فرهنگی، بهداشتی این نقاط مورد بررسی قرار گرفت و در بررسی‌های کارشناسی در استان با حضور استاندار و در مرکز به صورت مطالعاتی و راهبردی مورد ارزیابی قرار می گیرد و نتیجه اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پتانسیل موفق جهاد دانشگاهی در سیستان و بلوچستان و انجام تحقیقات راهبردی و مطالعاتی توسط این نهاد می‌تواند بازوی قدرتمندی برای مسئولین استان جهت رفع مشکلات مرکز – پیرامونی شهرها باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا