با خیال راحت بنشینید

تحقیقات جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه اکستر (University of Exeter) انگلستان انجام شده نشان می دهد که نشستن های طولانی مدت با افزایش خطر مرگ مرتبط نیست . یافته های این تحقیقات ، پژوهش های پیشین انجام شده در این رابطه را به چالش کشیده است . پیش از این محققان اعلام کرده بودند ، اگر افرادی که به صورت روزمره زیاد راه رفته و یا به فعالیت های ورزشی و بدنی دیگر می پرداخته اند ، زیاد بنشینند ، سلامتیشان به خطر خواهد افتاد .

علاوه بر موارد فوق  ، این یافته ها با توصیه های خدمات بهداشت ملی بریتانیا (Britain's National Health Service) نسبت به خطر نشستن های بیش از حد و طولانی بر سلامت فرد ، صرفه نظر از مقدار فعالیت های بدنی و یا ورزش ، در تضاد است .

محققان در این پروژه تحقیقاتی بیش از پنج هزار شرکت کننده را به مدت شانزده سال مورد بررسی قرار دادند . این شرکت کنندگان اطلاعات مدت زمان نشستن خود را در طول روز و نوع نشستن که به چهار دسته تقسیم می شده در اختیار پژوهشگران قرار دادند . این چهار دسته تقسیم بندی شده نوع نشستن عبارت اند از ؛ نشستن در محل کار ، نشستن در زمان استراحت ، نشستن برای تماشای تلویزیون و در نهایت نشستن برای استراحت و تماشای تلویزیون به صورت هم زمان . علاوه بر آن ، این شرکت کنندگان جزئیات پیاده روی های روزانه و زمانی را که صرف فعالیت های بدنی شدید می کرده اند ، را نیز به محققان ارائه دادند .

بررسی های شانزده ساله این محققان نشان دادند که هیچ یک از اقدامات نشستن ، خطر مرگ را تحت تاثیر قرار نمی دهد . محققان اعلام کردند ، این یافته ها تفکر فعلی خطرات بهداشتی ناشی از نشستن زیاد را رد کرده و نشان می دهد که مشکل اصلی در فقدان حرکت است نه در زمان صرف شده برای نشستن. در واقع این مساله نشان می دهد که هر وضعیت و حالت ثابتی از قبیل نشستن یا ایستادن و غیره که در آن مصرف انرژی بسیار کاهش پیدا کند ، برای سلامتی مضر است .

دکتر ریچارد پالسفورد از دانشگاه اکستر که سرپرستی این تیم پژوهشی را برعهده داشته در رابطه با این یافته ها می گوید: « یافته های تحقیقات ما نشان می دهد که کاهش زمان نشستن همانطوری که قبلا مهم تلقی می شده ، دارای اهمیت نیست و اینکه در توصیه های پزشکی پیش از این عموم مردم را به فعالیت بدنی بیشتر تشویق می کردند و برای افزایش بهداشت عمومی این مساله به عنوان الویت مطرح می شده است دیگر دارای آن درجه از اهمیت قرار ندارد.» در حقیقت در حال حاضر آنچه دارای اهمیت است ، این بوده که فرد در هر وضعیت و حلتی که قرار دارد باید انرژی مصرف کند .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بین المللی اپیدمیولوژی (International Journal of Epidemiology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .

جهت مشاهده متن کامل پژوهش فوق در این ژورنال ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا