ورود سالانه 8 میلیون تن پلاستیک به دریاها

گروهی از پژوهشگران و اقیانوس شناسان آمریکائی با انجام یک پروژه تحقیقاتی به مطالعه تاثیرات زیست محیطی فعالیت بشر در دریاها پرداختند . در گزارش نهائی این تیم پژوهشی که در مجله علوم Science magazine منتشر شد ، اعلام شده است که سالانه بیش از 8 میلیون تن زباله های پلاستیکی توسط انسان به دریاها ریخته می شود که این موضوع می تواند تاثیرات مخربی در محیط زیست گونه های گیاهی و جانوری موجود در دریاها و اقیانوس ها داشته باشد .

 بر اساس آمارهای ارائه شده توسط این پژوهشگران ، بشر به طور متوسط در طول سال 275 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کند که از این میزان ، 3 درصد آن ها به دریاها و اقیانوس ها ریخته می شوند .

 بر اساس آمارهای ارائه شده توسط این پژوهشگران ، بشر به طور متوسط در طول سال 275 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کند که از این میزان ، 3 درصد آن ها به دریاها و اقیانوس ها ریخته می شوند .

این میزان انبوه از زباله های پلاستیکی که در دریا ریخته می شود سبب شده است تا سواحل مختلفی در سراسر دنیا با پدیده تجمع زباله های پلاستیکی رو به رو شوند .

بر اساس اعلام انجمن علوم دریائی در مساچوست ایالات متحده آمریکا ، این روند تولید زباله ورهاسازی آن در دریاها در سال جاری رشد بیشتری داشته و احتمال دارد به میزان 9 میلیون تن در سال برسد . پیشنهاد کارشناسان برای رفع این معضل ، سرمایه گذاری در حوزه بازیافت ضایعات پلاستیکی از سوی  کشور های مختلف دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته است که می تواند با جمع آوری این ضایعات پلاستیکی از دریاها ، علاوه بر سوداوری ، محیط زیست دریائی را نیز از بحران نجات دهد .

از سوی دیگر پژوهشگران چینی با بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که کشور چین به تنهائی بیش از سی درصد زباله های پلاستیکی موجود در دریاها را تولید و در اقیانوس رها می کند . با این حساب باید نام این کشور را به عنوان نخستین مقصر آلودگی محیط زیست دریائی و اقیانوسی در دنیا ثبت کرد . بر اساس این آمار ، سایر کشورهای تولید کننده زباله های پلاستیکی در دریا عبارتند از : اندونزی ، فیلیپین ، ویتنام ، سری لانکا ، تایلند ، مصر ، مالزی ، نیجریه و بنگلادش .

این موضوع از این منظر شایان اهمیت است که فرهنگ سازی و اخذ سیاست های زیست محیطی از سوی دولت کشورهای نام برده می تواند تاثیری به سزا در بهبود شرایط بحرانی فوق داشته باشد . در خاتمه باید عنوان کرد که در این فهرست ، مجموع کشورهای اتحادیه اروپا در رده هجدهم و ایالات متحده آمریکا در رده بیستم قرار دارند .  

 

منبع: Science magazine

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا