تأثیر تحصیلات، درآمد و تأهل بر سلامت معنوی سالمندان

طراحی و اجرای مطالعه‌ای تحت عنوان «ارتباط سلامت معنوی با سلامت روانی و تعیین متغیرهای تاثیرگذار بر سلامت معنوی در سالمندان» در دانشکده بهداشت دانشگاه شهید صدوقی یزد، نشان می‌دهد که سلامت معنوی سالمندان توسط بسیاری از متغیرها همچون تحصیلات، تاهل و درآمد، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 هدف از این مطالعه که در قالب مقاله‌ای به کنگره بین‌المللی «بررسی مسائل سالمندی در ایران و جهان» ارائه شده است، شناسایی عوامل مرتبط با سلامت معنوی در سالمندان بوده است.

به عبارتی، هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه سلامت معنوی با سلامت روان و متغیرهای دموگرافیک و اجتماعی – اقتصادی در سالمندان بوده است.

این تحقیق، 120 سالمند شهر یزد را که 69 تن از آنها (57.5 درصد) زنان سالمند بودند، مورد مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، از طریق پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و پرسشنامه سلامت عمومی نسخه 12 سوالی (GHQ12) قرار داده و برای تحلیل آماری داده‌ها نیز از آمار توصیفی – تحلیلی استفاده کرده است.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد: بین سلامت معنوی و سلامت روانی در سالمندان رابطه معناداری وجود ندارد. اما سلامت معنوی با یکی از حالت‌های تاهل رابطه معنادار دارد، بطوری که سلامت معنوی در سالمندان متاهل بهتر و بالاتر از کسانی بود که به تنهایی زندگی می‌کردند. همچنین سلامت معنوی با سطح سواد نیز رابطه مستقیم و معناداری دارد، بطوری که هرچه سطح سواد بالاتر باشد، سالمندان از سلامت معنوی بالاتری برخوردارند.

محققان در نهایت، نتیجه گیری کرده‌اند که «سلامت معنوی توسط بسیاری از متغیرها، تحت تاثیر قرار می‌گیرد که از جمله می‌توان به سطح تحصیلات، تاهل و درآمد اشاره کرد که توجه به موارد ذکر شده در برآورده شدن نیازها و سازگاری بیشتر و آرامش سالمندان، ضروری به نظر می‌رسد».

به گزارش ایسنا اولین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی «بررسی مسائل سالمندی در ایران و جهان» سالمندشناسی و طب سالمندان از روز 22 مهرماه به مدت سه روز به همت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران، معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران و آسایشگاه کهریزک، با بررسی 20 محور از مسائل سالمندان همچون «سالمندی موفق و فعال، مشارکت اجتماعی سالمندان، زوج‌های سالمند، اوقات فراغت سالمندان، سالمند آزاری و غفلت، نگاه جامعه به سالمندی و سالمندان، کیفیت زندگی سالمندان، ژنتیک و بیماری‌های مرتبط با سالمندان، امنیت اقتصادی در دوره سالمندی، توانبخشی سالمندان، اپیدمیولوژی بیماری‌های مرتبط با سالمندی، مدل‌های مراقبتی سالمندان، ارگونومی و سالمندان، آموزش کارکنان و خانواده‌ها و …» در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شده است.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با 21 دپارتمان تخصصی و هشت مرکز تحقیقات از جمله گروه آموزشی «سالمندشناسی» و مرکز تحقیقات سالمندی، به تعلیم و تربیت نیروی متخصص می‌پردازد که در برخی از این رشته‌ها همچون «سالمندشناسی»، تنها برگزارکننده دوره تحصیلات تکمیلی و PHD در کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا