کنگره منطق، روش‌شناسی و فلسفه علم برگزار شد

نخستین کنگره CLMPS در سال 1960 میلادی در دانشگاه استنفورد آمریکا برگزار شد و این کنگره بصورت منظم هر چهار سال یکبار در یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان برگزار می‌شود.

این کنگره توسط بخش منطق، روش‌شناسی و فلسفه علم (DLMPS) اتحادیه بین‌المللی تاریخ و فلسفه علم (IUHPS) سازماندهی شده و تمامی جنبه‌های سیستماتیک و تاریخی منطق، فلسفه عمومی علم و موضوعات فلسفی علوم خاص را دربرمی‌گیرد.

محور اصلی کنگره CLMPS2015، "مدل‌ها و مدلسازی" بود. ریاست این کنگره برعهده هانس لایتگب از دانشگاه هلسینکی بود و شماری از محققان، پژوهشگران و اساتید برجسته از کشورهای آمریکا، آرژانتین، اسپانیا، اتریش، انگلیس، دانمارک، ژاپن، کانادا، لهستان، فرانسه، فنلاند، هلند، اعضای کمیته علمی و فنی را تشکیل می‌دادند.

این کنگره در سه بخش اصلی شامل: منطق با زیرشاخه‌های: منطق ریاضی، منطق فلسفی، منطق محاسباتی و کاربردهای منطق، جنبه‌های تاریخی منطق، فلسفه عمومی علم با زیرشاخه‌های: روش‌شناسی، فلسفه علم و معرفت‌شناسی، مسائل اخلاقی و سیاسی در فلسفه علم، جنبه‌های تاریخی در فلسفه علم، مسائل فلسفی رشتههای خاص با زیرشاخه‌های: فلسفه علوم رسمی (منطق، ریاضیات، آمار، علوم رایانه)، فلسفه علوم فیزیکی (فیزیک، شیمی، علوم زمین)، فلسفه علم زندگی، فلسفه علوم شناختی و رفتاری، فلسفه علوم انسانی و علوم اجتماعی، فلسفه فناوری علوم کاربردی، فلسفه پزشکی برگزار گردید.

راشل انکنی از دانشگاه آدلاید، استیو آوودی از دانشگاه کارنگی ملون، پاتریشیا بلانشت از دانشگاه نوتردام، هارولد کینسید از دانشگاه کیپ تاون، الانور ناکس از کینگز کالج لندن، یوهان فان بنتم از دانشگاه آمستردام، سخنرانان عمومی کنگره بین‌المللی منطق، روش‌شناسی و فلسفه علم بودند؛ همچنین در مجموع 41 مقاله در 17 زیرشاخه اصلی و 5 بخش جانبی ارائه شدند.

شایان ذکر است، شانزدهمین کنگره بین‌المللی منطق، روش‌شناسی و فلسفه علم سال 2019 در پراگ (جمهوری چک) برگزار خواهد شد.