کشف دو فسیل 160 میلیون ساله از پستانداران اولیه

سینا پرس : پژوهشگران دانشگاه شیکاگو با همکاری محققان چینی موزه تاریخ طبیعی در پکن موفق به کشف دو فسیل  از جانوران ماقبل تاریخ شدند . مطالعات و آزمایش های انجام شده بر روی این بقایای فسیل شده ، نشان دهنده این موضوع است که فسیل های مورد بحث ، به گونه ای از پستانداران نخستین تعلق دارن د که بر اساس آزمایش سن یابی ، مشخص شد این جانوران در حدود یک صد و شصت میلیون سال پیش در کره زمین زندگی می کرده اند .

جانور شناسان و دیرینه شناسان این تیم پژوهشی همچنین با مطالعه ویژگی های این دو فسیل دریافتند که این جانوران با توجه به اینکه در مرحله نخست تکامل خود قرار گرفته بود ، قابلیت تطبیق پذیری بسیار بالائی با شرایط زیست محیطی اطراف خود نشان داده اند و برای حفظ بقا ، از روش های مختلفی برای گذران زندگی استفاده می کردند .

بر اساس این گزارش ، یکی این فسیل ها متعلق به گونه ای خاص از پستاندارن با نام علمی Agilodocodon scansorius است که به عنوان قدیمی ترین نمونه پستاندار در کره زمین شناخته می شود که برای زندگی بر روی درختان اقامت کرده و خود را با این شرایط تطبیق داده است . نمونه دیگر فسیل کشف شده نیز به گونه ای دیگر از پستانداران اولیه تعلق دارد که  Docofossor brachydactylus نامیده می شود . این پستاندار نیز جز نخستین نمونه پستانداران کره زمین محسوب می شود که به منظور اجتناب از خزر شکار شدن توسط سایر حیوانات ، با حفر تونل  در زیر زمین زندگی می کرده است .

گفتنی است گزارش کاملی از این دو فسیل و ویژگی های زیست – فیزیکی آن ها در آخرین شماره مجله علوم journal Science منتشر شده است . بر اساس پژوهش های انجام شده ، محل زندگی هر دو نمونه از این پستانداران سرزمین چین بوده و فسیل های آن ها نیز در همین کشور به دست آمده است .

در تصویر فوق ، نمای بازسازی شده Arboroharamiya را که از نخستین پستانداران جهان  محسوب شده و  مانند Agilodocodon scansorius  خود را با شرایط زندگی بر روی درختان وفق داد بود ، مشاهده می شود . این تصویر توسط مجله طبیعت یا the magazine Nature منتشر شده است . در خاتمه باید عنوان کرد که به گفته دانشمندان ،  این جانور در دوره ژوراسیک زندگی می کرده است .