خطر مهاجمان بومی در دریای خزر و آب‌های جنوب کشور جدی‌تر شد

دکتر محمد پور کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: کشند قرمز به عنوان تهدید بیولوژیک آب‌های جنوب کشور به شمار می‌رود که برای مقابله، محلولی را تولید کردیم که با پاشش آن به سطح آب از رشد و شکوفایی این جلبک‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به تهدیدات بیولوژیکی در آب‌های شمال و جنوب کشور افزود: در دریای خزر با تهدید بیولوژیکی شانه‌دار ( Mnemiopsis leidyi ) در تابستان و در آب‌های جنوب با کشند قرمز و برخی جلبک‌ها مواجه هستیم که برای رفع این معضلات پیگیری‌هایی صورت گرفته و طرح‌هایی برای مقابله با تهدیدات بیولوژیکی ارائه شده و در کمیسیون زیربنایی دولت نیز به تصویب رسید.

پورکاظمی ادامه داد: به استناد مصوبه دولت قبل، مقرر شده بود تا با اختصاص 22 میلیارد تومان به موسسه نسبت به اجرای این طرح‌ها اقدام شود ولی این طرح‌ها به دلیل محقق نشدن اعتبارات، مسکوت ماندند؛ با این حال ما همچنان در این زمینه از طریق مجاری قانونی بطور جد پیگیری می‌کنیم تا مطالعات جامع و پایش مستمر با مشارکت محققان شیلاتی کشورهای همسایه انجام پذیرد و پیشگیری لازم برای کاهش خسارات این تهدیدات در اکوسیستم آب‌های شمال و جنوب برای جامعه صیادان، ساحل‌نشینان و بهره بردارن به عمل آید.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با ابراز نگرانی از این که در صورت عدم پیشگیری از تهدیدات بیولوژیکی ممکن است در آینده شاهد خطرات جدی‌تری باشیم، خاطرنشان کرد: شانه‌دارها، مهاجم بومی شده دریای خزر هستند و بر اساس بررسی‌های انجام شده تعداد و جمعیت آنها به دلیل شرایط آب و هوایی در خزر جنوبی که شامل تمام آب‌های ایران می‌شود، رشد بیشتری دارد.

وی با تاکید بر این که جمعیت این گونه مهاجم در تابستان به دلیل گرم شدن هوا بیشتر می‌شود، ادامه داد: سرما عامل محدود سازی جمعیت این گونه مهاجم است و موجب تلف شدن آنها می‌شود.

رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به نتایج مطالعات این موسسه برای کاهش جمعیت شانه‌دارها در دریای خزر خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات ما بهترین روش بیولوژیکی از بین بردن این گونه مهاجم، معرفی و رهاسازی موجودات زنده‌ای به نام شانه‌خوار یا "Beroe Owata» است که می‌تواند با به خطر انداختن منبع تغذیه، جمعیت این مهاجمان را کنترل کنند.

پورکاظمی در عین حال تاکید کرد: تا کنون به علت عدم تخصیص اعتبارات جهت انجام مطالعات تکمیلی و تامین سایر الزامات، دستاورد این تحقیقات عملیاتی نشده و اقدامی صورت نگرفته است.رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور همچنین به وضعیت تهدیدات بیولوژیکی ناشی از شکوفایی کشند قرمز در آب‌های جنوب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در خلیج فارس به دلیل استقرار پژوهشکده اکولوژی این موسسه در بندر عباس، اقدام به پایش‌های آنلاین در بعضی از مناطق کردیم و به طور مرتب تصاویر شکوفایی کشند قرمز در حد معدودی مورد بررسی قرار می‌گیرد که کافی نیست.

وی با تاکید بر این که در سال جاری چندین لکه جدید از کشند قرمز در منطقه مشاهده شد که به دلیل شرایط آب و هوایی از بین رفتند، اضافه کرد: در صورتی که اعتبارات لازم محقق شود می‌توان تعداد بویه‌ها و دوربین‌های پایش را برای ارزیابی وضعیت کشند قرمز در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان افزایش داد و بر اساس آن با اطمینان بیشتری برنامه‌ریزی کرد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، وجود مواد مغذی و آلی ناشی از پساب‌های شهری و پساب صنایع و کارخانجات که حاوی ازت و فسفر هستند را از عوامل رشد جلبک‌های فوق و سبب ایجاد کشند قرمز عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از رشد این جلبک‌ها با استفاده از خاک رس محلولی را تولید کردیم که با استفاده از پمپ‌هایی اقدام به پاشش آن در دریا و با رسوب این جلبک‌ها از رشد و شکوفایی آنها جلوگیری می‌شود.

 وی با تاکید بر این که کره جنوبی یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است، افزود:‌ در سال‌های قبل، با کشور کره همکاری‌های علمی و تبادل کارشناس در زمینه مبارزه با تهدیدات بیولوژیکی داشتیم که به دلیل کمبود اعتبارات این همکاری‌ها قطع شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا