تهدید منابع آب با افزایش فلزات سنگین در برخی مناطق کشور

کوشیار اعظم واقفی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به طرح مباحثی در مورد بالا بودن میزان نیترات آب در برخی کلانشهرها، گفت: بر خلاف تصور بعضی ها، نیترات یک ماده سمی نیست. نیترات یک ماده خوراکی است اما میزان مصرف هر ماده خوراکی نباید از یک حد مشخص بالاتر باشد چون می تواند مشکلاتی ایجاد کند. استانداردی که برای نیترات تعریف شده است 50 میلی گرم در لیتر است اما خود سازمان جهانی بهداشت که ما هم از آن پیروی می کنیم، اعلام کرده که اگر در جایی کیفیت آب از نظر میکروبی خوب باشد، نیترات بین 50 تا 100 میلی گرم در لیتر هم مشکلی به وجود نمی آورد.

مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: گروه هدف نیترات، اطفال زیر 6 ماه هستند که بیشتر از شیر خشک مخلوط با آب، استفاده می کنند. اگر میزان نیترات در آب از حد مجاز بیشتر باشد ممکن است به بیماری «مت هموگلوبین» منجر می شود که کبودی و در حالت شدید، خفگی را به همراه دارد. خوشبختانه تا به حال چنین موردی در ایران اتفاق نیفتاده و یا دست کم وزارت بهداشت اعلام نکرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کلانشهرهای کشور مشکلی از بابت بالا بودن میزان نیترات وجود ندارد و در تهران هم که در بعضی مناطق مشکل داشتیم، در سال جاری با آمدن سد ماملو تا حد زیادی مساله مرتفع شده و می توان گفت که در اکثر مناطق کیفیت آبمان بسیار خوب است. ممکن است که هنوز در مناطقی میزان نیترات، مقداری از 50 میلی گرم بر لیتر بالاتر باشد اما این مناطق خیلی محدود هستند و همانطور که گفتم چون کیفیت آب از نظر میکروبی بسیار خوب است، بنابراین مشکلی وجود ندارد.

اعظم واقفی کیفیت آب را شامل چندین بخش دانست و گفت: مهم ترین بخش آن کیفیت میکروبی است. اگر کیفیت میکروبی آب دچار مشکل شود، سریعا بیماری ایجاد می کند که از اسهال و استفراغ شروع می شود و می تواند تا بیماری های خطرناکی چون وبا را هم در بر بگیرد که حالت اپیدمی به وجود می آورد. اگر چنین اتفاقی بیفتد وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد. خوشبختانه تا به حال چنین مشکلی نداشتیم. در این زمینه هم خود ما کنترل های لازم را انجام می دهیم هم سازمان ناظر که وزارت بهداشت است.

مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور یادآور شد: کیفیت شیمیایی آب را هم به دو بخش تقسیم می کنیم. یک بخش آن روی سلامت تاثیر می گذارد و بخش دیگر تنها روی طعم و مزه موثر است. وقتی آبی شور باشد، از نظر سلامتی مشکلی برای شما به وجود نمی آورد، جایی هم که آب سخت است به همین ترتیب. در خیلی از نقاط کشور به دلیل کمبود آب، ممکن است که املاح آن بالا باشد و وقتی آن را می نوشید طعم شوری می دهد. در آن مناطق برای 3 تا 5 لیتری که در شبانه روز به مصرف شرب می رسد ترجیح می دهیم که از دیگر منابع مطمئن استفاده کنیم که می تواند آب بسته بندی یا آب خروجی از آب شیرین کن ها باشد.

وی تصریح کرد: الان به دلیل غلیظ شدن املاح آب در بعضی مناطق با مشکلات دیگری روبرو شده ایم که اگر دقت نکنیم منابع آبمان را از دست می دهیم. مثلا در بعضی مناطق، منابع آب ما با مشکل فلزات سنگین مواجه شده اند و ما آن منابع را از دست داده ایم و نمی توانیم از آن استفاده کنیم. این مناطق بیشتر شامل مناطقی هستند که از نظر زمین شناسی دارای فلزات سنگین هستند. به عنوان مثال از قدیم الایام گفته می شد که در کردستان میزان آرسنیک در سفره های آب زیرزمینی بالاست. ما از منابعی استفاده می کردیم که هیچ مشکلی نداشت اما با از دست دادن منابع، تعداد منابعی که آرسنیکی می شوند افزایش یافته است. بنابراین می بایست برای آن فکری کرد که یکی از راهکارها استفاده از سیستم های تصفیه فلزات سنگین است.

اعظم واقفی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت شرکت هایی که برای دستگاه های تصفیه آب تبلیغ می کنند را مجاز می دانید؟ اظهار کرد: اگر سیستم دستگاه های تصفیه آب که هریک برای مقاصد خاصی استفاده می شوند، استاندارد باشد و برای همان مقصد خود مورد بهره برداری قرار بگیرند، خوب است. اما اگر به فرض برای مناطق شمالی تهران که کیفیت آب خیلی خوب است و هیچ مشکلی هم ندارد چنین دستگاه هایی استفاده شود و میزان املاح آب به قدری پایین بیاید که ایجاد اشکال کند، اصلا قابل قبول نیست. چون مقداری املاح باید در داخل آب وجود داشته باشد تا با مصرف آن میزان املاح بدن را متعادل کند. بنابراین می گوییم برای مناطقی که آب شور یا سخت نیست اصلا از این دستگاه ها استفاده نشود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا