تحقق اقتصاد مقاومتی با تمرکز روی صادرات محصولات دانش بنیان

سیناپرس: حمایت از تولید محصولات و خدمات دانش بنیان، کلید گذر از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان است. نکته ای که در یکسال و نیم اخیر به خوبی مورد توجه دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و تشکیل «صندوق نوآوری و شکوفایی» به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز در همین راستا بوده است.

 

اما تردیدی نیست که حمایت از تولید محصولات و خدمات دانش بنیان، بدون توجه به بحث تجارت بیت الملل این کالاها، نمی تواند سبب شکوفایی اقتصادی و تولید ثروت برای کشور شود.

مهندس علی مرتضی بیرنگ در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر اهمیت توسعه کسب و کار بین الملل در حوزه محصولات دانش بنیان، گفت: معاونت بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالیت های خود را در سه حوزه تعریف کرده است؛ حوزه دیپلماسی فناوری، حوزه تبادل و همکاری های فناوری و در نهایت حوزه توسعه کسب و کار بین المللی.

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین محورهای فعالیت معاونت بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه کسب و کار بین الملل است. با توجه به نقشی که معاونت علمی رییس جمهوری در زمینه حرکت کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان و حمایت از شرکت های دانش بنیان دارد، معاونت بین الملل وظیفه خود می داند از توسعه تجارت بین الملل شرکت های دانش بنیان حمایت لازم را به عمل بیاورد. ما به دنبال ایجاد آن مکانیسم و سازوکار و زیرساخت های این کار و نیز شناسایی حلقه های مفقوده آن هستیم. مطمئنا با امکاناتی که در اختیار داریم، بخش دولتی نمی تواند بیاید و به بخش خصوصی در حوزه کسب و کار بین الملل مشورت بدهد چون اینها مباحث تخصصی است. رویکرد ما این است که به کمک همین شرکت های خصوصی که در حوزه فناوری های پیشرفته کار می کنند و اتحادیه ها و تشکل هایی که در این زمینه دارند، مشکلات مشترک را پیدا کنیم و بر اساس آن، فرمول هایی پیشنهاد بدهیم که چه سازوکارهایی در دل بخش خصوصی برای رفع این مشکلات می شود در نظر گرفت. ما تنها می آییم به صورت یک مدل مشارکت دولت و بخش خصوصی، در ایجاد آن سازوکارها کمک می کنیم.

 

 

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از عواملی که می تواند ما را در نیل به اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی کمک کند و تحقق این هدف را تسریع ببخشد، تمرکز روی بحث صادرات محصولات دانش بنیان است.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از عواملی که می تواند ما را در نیل به اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی کمک کند و تحقق این هدف را تسریع ببخشد، تمرکز روی بحث صادرات محصولات دانش بنیان است. اگر به تجربه کشورهای دیگر نگاه کنید، می بینید که کشوری مثل هند با صادرات حوزه IT توانسته رشد اقتصادی و اشتغالزایی خود را متحول کند.

بیرنگ، صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان را دارای ارزش افزوده بالا دانست و افزود: علاوه بر این، اشتغالزایی متخصصان و نخبگان در این حوزه بسیار زیاد است. چون شرکت ها مجبور می شوند به بحث R&D توجه بیشتری کنند و متخصصان را به کار بگیرند. این حوزه، از آن حوزه هایی است که برای ورود به آن، بحث تیراژ و کارگر ارزان مطرح نیست که به فرض بگوییم به دلیل تیراژ بالا و ارزان بودن کارگر، چینی ها می توانند با ما رقابت کنند. اینجا بحث تکنولوژی مطرح است.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا