اسکیزوفرنی، مجموعه‌ای از اختلالات مغزی

یافته‌های محققان دانشکده پزشکی واشنگتن شاید بتواند راهگشای تشخیص و درمان هرچه بهتر اسکیزوفرنی باشد. این محققان با مشاهده تصاویر آناتومی مغزهای مختلف، موفق به تشخیص و تمایزگذاری دسته‌ای از مبتلایان به اختلال اسکیزوفرنی شده‌اند که علائم رفتاری خاصی را از خود نشان می‌دهند. این مطالعه به ما کمک می‌کند تا از دریچه نگاه تازه‌ای این اختلال را بنگریم. می‌دانیم که همه مبتلایان به اختلال اسکیزوفرنی مشکلاتی شبیه به هم ندارند و این مطالعه ما را درک علّت آن یاری می‌کند.

محققان تصاویر اسکن شده MRI و همچنین تصویربرداری پخش وزنی (diffusion tensor) مربوط به 36 داوطلب سالم و 47 فرد مبتلا به اسکیزوفرنی را مورد بررسی قرار دادند.

اسکن افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در بخش‌هایی از جسم پینه‌ای و دسته‌ای از رشته‌های عصبی که دو نیکره چپ و راست مغز را به هم مرتبط می‌کند و ارتباطات عصبی را فراهم می‌آورد ناهنجاری‌های متعددی را نشان می‌داد.

هنگامی که محققان در حال بررسی ناهنجاری‌های جسم پینه‌ای بودند دریافتند که حضور برخی مشخصه‌ها در اسکن مغزی با علائم خاصی در اختلال اسکیزوفرنی مرتبط است.

برای مثال بیمارانی که دارای ویژگی‌های مشخصی در بخشی از جسم پینه‌ای مغزشان بودند، عمدتا رفتارهای عجیب و آشفته از خود بروز می‌دادند. در دسته دیگری از بیماران، بی‌قاعدگی بخش دیگری از ساختار مغز با تفکر و گفتار آشفته و نشانگانی نظیر فقدان هیجان همراه بود. سایر ناهنجاری جسم پینه‌ای در ایجاد «دیلوژن» ( باورهایی که فرد عمیقا به آن معتقد است و علیرغم آن که می‌تواند ظاهر منطقی داشته باشد وجود خارجی ندارد.) یا «هذیان» نقش دارند.

در سال 2014 نیز محققان شواهدی را گزارش داده بودند که بر مبنای آن این ادعا مطرح شد که اسکیزوفرنی یک اختلال نیست بلکه گروهی متشکل از هشت اختلال ژنتیکی مشخص شده است که هر کدام دسته خاصی از علائم را آشکار می‌کنند. در آن مطالعه محققان دریافتند که گروه خاصی از ژن‌ها به شدت با نشانگان بالینی خاصی همراه می‌شوند.

مطالعه اخیر شواهد بیشتری را فراهم کرده است که نشان می‌دهد اسکیزوفرنی یک اختلال خاص نیست بلکه از مجموعه ناهمگونی از اختلالات تشکیل شده است. به عقیده محققان لازم است در آینده مطالعات بیشتری در زمینه گروه‌های خاصی از ژن‌ها و ارتباط آنها با ویژگی‌های خاصی در مغز و نشانگان افراد انجام شود تا به این ترتیب درمان‌های مناسب‌تری پیش روی بیماران قرار گیرد.

همچنین به تازگی درمان‌های ارائه شده برای اسکیزوفرنی صرف نظر از درمان نشانگان فردی بیمار، به دنبال درمانی همه جانبه و فراگیر هستند. به نظر می‌رسد مسیر تازه‌ای پیش روی تشخیص و درمان این اختلال قرار گرفته است که  می‌تواند راهگشای درمانگران و درمانجویان زیادی باشد. مسیری که اکنون در ابتدای آن هستیم.

این پژوهش به تازگی در نشریه NeuroImage منتشر شده است.