کشف نخستین نشانه‌های وجود اکسیژن در سنگ‌های کف اقیانوس

 احتمال دارد سیانو باکتری‌ها که باکتری‌های ساکن دریا هستند از اولین موجوداتی باشند که اکسیژن را در سیاره زمین تولید کردند.

در واقع چیزی که در این سنگ‌ها یافت شده اکسید آهن بوده که تنها در صورت حضور اکسیژن این امر میسر است و بنابراین نشانگر این است که اکسیژن ردی از خود را در سنگ‌هایی در منطقه‌ای از آفریقای جنوبی بر جای گذاشته است.

محققان در این باره می‌گویند: سنگ‌های متعلق به 3.4 بیلیون سال پیش حاکی از نبودن اکسیژن آزاد در اقیانوس را نشان می‌دهد، اما این پژوهش نشان دهنده افزایش اندکی در اکسیژنِ سه بیلیون سال پیش است و در واقع نشانه‌هایی مبنی بر وجود قدمت دارِ اکسیژن در اقیانوس‌ها را نشان می‌دهد.

شواهد اولیه برای زندگی بر روی زمین متعلق به 3.5 بیلیون سال پیش است و بنابراین یک گذر زمان پر سرعت بین آغاز زندگی و فتوسنتز سیانو باکتری‌ها و تولید اکسیژن آن‌ها وجود دارد. بر طبق این گزارش نمونه‌های مورد مطالعه همگی متعلق به منطقه‌ای در آفریقای جنوبی هستند و نمی‌توان مطمئن بود که اکسیژن در همه جای زمین گسترده بوده است. با این حال احتمال دارد که باکتری با شروع تغذیه از نور خورشید رشد و تکثیر خود را گسترش داده باشد.

به گزارش ایسنا ،نتایج این پژوهش در مجله Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا