تاثیر پروبیوتیك ها در عفونت تنفسی فوقانی كودكان

عفونت های حاد تنفسی، از شایع ترین عفونت های دوران كودكی محسوب می شوند، به طوری كه هر كودك زیر 5 سال، سالانه 4 تا 8 بار به این نوع از بیماری مبتلا می شود و این عفونت ها سالانه باعث ابتلای دو میلیون كودك در سطح جهان می گردد. در مطالعه ای بومی در این زمینه، دانشمندان مروری به بررسی و جمع بندی مقالات مرتبط با نقش پروبیوتیك ها در عفونت های تنفسی كودكان پرداخته اند.

برای این هدف ابتدا در این مطالعه مروری نظام مند، كلیه مقالات چاپ شده تا ماه دسامبر سال 2014 میلادی (آذر- دی 1393 شمسی) به دو زبان فارسی و انگلیسی در زمینه ارتباط نقش پروبیوتیك ها در عفونت های تنفسی كودكان انجام شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

 این مطالعات از طریق پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانك اطلاعات مقالات علوم پزشكی ایران (IranMedex)، پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمی ایران (IranDoc)، بانك اطلاعات نشریات كشور (Margiran) و مراجع غیر ایرانی از قبیل Science Direct، Ovid،Google Scholar PubMed، CINAHL انجام شد. در استفاده از این منابع، كلید واژه های پروبیوتیك ها و عفونت های تنفسی كودكان، probiotic AND respiratory infection AND children به عنوان عناصر جستجو به کار رفته و نتایج مورد نظر محققان از این طریق به دست آمد.

یافته ها در این مطالعه حاکی از آن بودند که در مقالات منتشر شده در این زمینه، استفاده از 9 نوع پروبیوتیك شامل KB290، CRL-431، BB-12، TH-4، FOS، CRL431، DSM17938، Lactobacillus acidophilus و Bifidobacteriumbifidum در عفونت های تنفسی فوقانی كودكان در 2261 كودك بررسی شده بود. در این مطالعات تنها در دو مورد به عوارض ناشی از تجویز پروبیوتیك پرداخته شده بود كه شایع ترین عارضه ذكر شده عوارض گوارشی بودند.

این تیم پژوهشی پس از بررسی دقیق این داده ها این گونه نتیجه گیری کردند که به نظر می رسد تجویز پروبیوتیك در عفونت های تنفسی فوقانی كودكان به عنوان درمان كمكی سبب كاهش مدت علائم بیماری و غیبت از مدرسه می شود.

منبع: حمید آهنچیان، حمیدرضا كیانی فر، تكتم گنجی، محمدعلی كیانی، علی خاكشور، سیدعلی جعفری، 1394، مرور نظام مند تاثیر پرو بیوتیك در عفونت های ویروسی تنفسی فوقانی كودكان. مجله دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی، سال هفتم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا