ارتباط تماشای تلویزیون و چاقی در کودکان

تغذیه دوران كودكی نقش بسیار مهمی در سلامت افراد ایفا می كند. رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون نقش بسزایی در شكل گیری تغذیه و نمایه توده بدنی كودكان دارند. به تازگی مطالعه ای به منظور شناسایی ارتباط بین میزان گرایش به تماشای تلویزیون و میزان تاثیر گذاری آن بر كودك با دریافت گروه های غذایی و نمایه توده بدنی كودكان پیش دبستانی انجام شده است.

مطالعه انجام شده به صورت مقطعی و توصیفی– تحلیلی بر روی 114 كودك 2 تا 6 ساله ثبت نامی در مهدكودك های شهر تهران اجرا گردید. اطلاعات مربوط به میزان تماشای تلویزیون و تاثیر آن از طریق پرسشنامه های اطلاعات عمومی و پرسشنامه معتبر تاثیر تماشای تلویزیون بر كودك از دیدگاه والدین جمع آوری شد.

 پرسشنامه بسامد خوراك نیز به منظور اطلاع از دریافت غذایی كودك تكمیل گردید. قد و وزن كودكان با استفاده از ترازو و متر نواری اندازه گیری شد. تحلیل آماری نتایج حاصل از مطالعه به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تست تحلیل واریانس ANOVA انجام گرفت.

یافته های این پژوهش نشان داد كه میزان مصرف از گروه گوشت ها (p=0.008)، قندها (p=0.013) و گروه میان وعده ها (اسنک) و دسر ها (p=0.011) در كودكانی كه به میزان بیشتری تلویزیون تماشا می كردند، بیشتر از سایر كودكان بود. میزان نمایه توده بدنی و مصرف غلات در كودكانی كه به تماشای تبلیغات غذایی علاقه داشتند (p=0.019) به طور معنی داری بالاتر از سایرین بود. همچنین میزان مصرف از گروه چربی ها در كودكانی كه از دید والدینشان بیشتر تحت تاثیر تلویزیون قرار می گیرند بیشتر از سایر كودكان بود.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که طبق نتایج به دست آمده از این مطالعه، افزایش تماشای برنامه های تلویزیونی با افزایش نمایه توده بدنی و افزایش مصرف از گروه های كم ارزش غذایی مرتبط می باشد.

منبع: ناصر كلانتری، سعید دعائی، هانیه مالمیر، مریم غلامعلی زاده، شیوا نعمت گرگانی، 1394، میزان گرایش به تماشای تلویزیون و ارتباط آن با دریافت گروه های غذایی و نمایه توده بدنی كودكان 2 تا 6 ساله. مجله دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی، سال هفتم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا