کشف شگفت انگیز هسته درونی هسته زمین!

به گزارش ایسنا، بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد این هسته درونی دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیزی است که اطلاعات مهمی درباره کره خاکی در اختیار زمین‌شناسان قرار خواهند داد.

گرچه هسته درونی زمین کوچک است (کوچک‌تر از ماه)، این مولفه می‌تواند اطلاعاتی درباره چگونگی شکل‌گیری زمین، تاریخ و فرآیندهای دینامیک موجود در پس آن ارائه دهد. این موضوع درک جامعه علمی از آنچه در اعماق کره خاکی می‌گذرد را افزایش می‌دهد.

محققان از امواج لرزه‌یی زمین‌لرزه‌ها برای اسکن‌کردن زیر سطح زمین استفاده می‌کنند و تیم علمی حاضر در این مطالعه، از فناوری استفاده کرد که داده‌ها را نه از شوک اصلی زلزله بلکه از امواجی جمع‌آوری می‌کند که پس از زمین‌لرزه مرتعش می‌شوند.

دانشمندان حاضر دریافتند هسته درونی زمین که زمانی تصور می‌شد از یک گلوله منجمد آهنین تشکیل شده، دارای ویژگی‌های ساختاری پیچیده‌ای است. تیم علمی، هسته درونی – درونی مجزایی را یافت که قطر آن نصف قطر هسته درونی کلی است. بلورهای آهن در لایه خارجی هسته درونی از سمت شمال به جنوب آرایش شده‌اند، با این حال، هسته درونی-درونی زمین از بلورهای آهنی تشکیل شده که تقریبا از جهت شرق به غرب آرایش شده‌اند.

نه تنها بلورهای آهنی در هسته درونی-درونی به طور متفاوتی آرایش شده‌اند، بلکه این مولفه‌ها رفتار متفاوتی از اجزای موجود در هسته درونی دارند. این بدین معناست که هسته درونی-درونی می‌تواند از نوع متفاوتی از بلور تشکیل شده باشد.

یافته‌های جدید نکته‌های جالبی درباره چگونگی تکامل هسته درونی زمین و همچنین خود کره خاکی ارائه می‌دهند.

جزئیات این بررسی در مجله Nature Geoscience ارائه شده است.