ابتکار: مشهد باید به الگوی شهر سبز اسلامی تبدیل شود

 معصومه ابتکار روز پنجشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد افزود: باید با برگزاری منظم جلسه های این کارگروه برای کاهش آلودگی هوا در این شهر برنامه ریزی منسجم انجام شود.
وی اظهار کرد: شاخص آلودگی هوای مشهد از سال 1392 تا سال جاری سیر نزولی و بهبود نسبی را طی کرده که برای استمرار این کاهش باید با همکاری وزارت نفت، صنایع، بخش خصوصی و تشکل های بخش خصوصی تدابیر لازم اندیشیده شود.
ابتکار گفت: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود تاکنون اقدامهای خوبی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده و مصوبه های خوبی داشته است که از جمله آنها می توان به افزایش توجه به معاینه فنی خودروها، حمایت از حمل و نقل درون شهری شامل قطار شهری، اتوبوسرانی و توسعه فضا های کمربند سبز شهری در کلانشهرها اشاره کرد.
وی ادامه داد: دولت و وزارت کشور با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت جدی به یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها توجه دارند که این امر علاوه بر کاهش آلودگی های هوا و صوت در کاهش تصادفات نیز بسیار موثر است. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: این سازمان به صورت منظم از همه خطوط تولید خودرو های کشور بازرسی و از نظر انطباق با استانداردها به تمام آنها نظارت می کند. 
وی با اشاره به تشکیل ستاد و کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا در وزارت کشور گفت: باید منشاء کانونهای گرد و غبار و آلودگی هوا در کشورهای همسایه شناسایی شوند و سازمان محیط زیست این مساله را در سطح بین المللی پیگیری می کند.
ابتکار ابراز امیدواری کرد با تایید برجام (برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای) در شورای نگهبان و کاهش و رفع تحریمها بتوان برای رفع مشکلات بخشهای مختلف و تامین نیازهای موجود نیروگاهها و کاهش آلودگی هوا گامهای موثری برداشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت یازدهم عنایت خاصی به احیای رودخانه های کشور و مدیریت صحیح منابع آب دارد و این قابل قبول نیست که پسابهای صنعتی به رودخانه های کشور مانند کشف رود وارد شود و سازمان حفاظت محیط زیست اجازه این اقدام را نمی دهد.
معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: دولت به ساماندهی رودخانه کشف رود مشهد توجه می کند و باید با تصفیه فاضلابها و جلوگیری از ورود فاضلابهای صنعتی به این رودخانه برای احیای کشف رود تلاش کرد.
ابتکار با بیان اینکه مردم در سالهای گذشته هزینه یک سری بی برنامگی ها را داده اند گفت: باید با همراهی بخشهای مختلف وعده های دولت یازدهم و رئیس جمهوری محقق شود.
استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: روزهای هوای پاک در مشهد از 16 روز در سال 1393 به 24 روز از ابتدای امسال تاکنون افزایش یافته و روزهای ناسالم در این مدت از 28 روز به 13 روز کاهش پیدا کرده است.
علیرضا رشیدیان افزود: در سال گذشته دو روز هوای مشهد به طور کامل ناسالم بود ولی از ابتدای امسال تاکنون هیچ روزی با این شرایط در این شهر نداشتیم.
وی اظهار کرد: تمام دستگاههای دولتی و بخش خصوصی و عمومی این استان در ارایه خدمات به مردم بدون نگاه صنفی مشارکت خوبی دارند و توسعه کمربند سبز مشهد که در وسعت دو هزار و 400 هکتار در حال اجرا است نقش مهمی در بهسازی هوای این شهر دارد.
وی با بیان اینکه کمبود آب شرب یکی از معضلات اصلی این استان است گفت: اگر پساب فاضلاب در کشف رود بهسازی و بازسازی شود و از آن برای تامین آب بخش کشاورزی استفاده شود بسیاری از آبهای سد دوستی و امثال آن که هم اکنون به کشاورزی اختصاص یافته است برای تامین آب شرب جهت دهی می شود.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز پنجشنبه به منظور حضور در نشست های تخصصی کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد و کارگروه نجات کشف رود و آغاز عملیات اجرایی نخستین هنرستان جامع محیط زیست در مشهد به این شهر سفر کرد.
به گزارش ایرنا،حضور در مراسم آغاز به کار شش ایستگاه جدید پالایش آلاینده های شهر در کوهسنگی مشهد، شرکت در نشست شورای گفت و گوی استان خراسان رضوی و نشست خبری با اصحاب رسانه از دیگر برنامه های معصومه ابتکار در مشهد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا