اولین مجموعه استانداردهای ملی فضایی ایران منتشر می شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دکترحسن کریمی در گفت و گویی درمورد استاندارد فضایی افزود: این پژوهشگاه پیش نویس برخی از استانداردهای شاخه «مدیریت پروژه های فضایی» و «تضمین محصول فضایی» را برای تصویب و دریافت شماره ملی به سازمان ملی استاندارد کشور ارایه کرده است که با تصویب و صدور مجوز منتشر می شود.
وی یادآور شد: پژوهشگاه فضایی ایران با اخذ مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد کشور با همکاری تمامی ارگان های ذی نفع اقدام به تهیه و تدوین سه عنوان پیش نویس از استانداردهای شاخه مدیریت پروژه های فضایی و دو عنوان از استانداردهای شاخه تضمین محصول فضایی کرده و آنها را برای بررسی و تصویب و اخذ شماره ملی به سازمان ملی استاندارد ارایه نموده که در مرحله اول، برخی از این عناوین درآستانه اخذ مجوز است.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران افزود: با توجه به فقدان استانداردهای ملی فضایی در کشور به عنوان مبنای کار سازمان های ذی نفع در عرصه صنعت فضایی، از اواخر سال 1392، پژوهشگاه فضایی ایران با اخذ مجوزهای لازم به منظور تدوین استاندارهای مورد نظر از سازمان ملی استاندارد ایران، همکاری گسترده ای را با این سازمان برای تدوین استانداردهای ملی فضایی آغاز کرده است.
کریمی یادآور شد: پیچیدگی و رسیک بالای پروژه های فضایی به لحاظ سطح فناوری و هزینه بر بودن آنها در مقایسه با دیگر صنایع، موجبات به کارگیری الزامات استانداردی سطح بالایی را در تمامی فرآیندهای این حوزه اعم از فعالیت های مدیریتی، مهندسی و تضمین محصول فراهم می کند تا بتوان از این طریق موفقیت مورد انتظار در ماموریت های فضایی را تضمین کرد.
وی همچنین اظهارکرد: امروزه، سیاست های کلان کشور در عرصه علوم و فناوری فضایی و برنامه ریزی های به عمل آمده در این خصوص، لزوم تهیه و اجرای استانداردهای ملی فضایی را ضروری می سازد، به کارگیری استانداردهای ملی فضایی در متن قراردادهای پروژه های فضایی و ملزم نمودن متولیان امر به اجرای آنها می تواند ضریب اطمینان بخشی تحقق محصولات فضایی را بالا ببرد.
کریمی ادامه داد: درجهت اجرایی کرد موضوع، معاونت تضمین کیفیت و ایمنی پژوهشگاه فضایی ایران با همکاری سازمان ملی استاندارد کشور برای تدوین استانداردهای فضایی ملی، اقدام به تشکیل کمیته برنامه ریزی راهبردی با کارگروه های تخصصی مربوط کرده که با حضور تمامی ذی نفعان اعم از صاحب نظران وکارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان فضایی ایران، سازمان صدا و سیما، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دانشگاه های تراز اول کشور و استادان و نخبگان مراکز علمی و تحقیقاتی برگزار شده است.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران یادآور شد: در نتیجه این جلسات، سه پیش نویس اولیه از استانداردهای شاخه مدیریت پروژه های فضایی و دو پیش نویس استانداردهای شاخه تصمین محصول فضایی تهیه و به سازمان ملی استاندارد برای ویراستاری و تصویب و اخذ شماره ملی استاندارد ارایه شده است.
وی افزود: با اخذ مجوز برای پیش نویس های یادشده، اولین مجموعه استانداردهای ملی فضایی ایران منتشر می شود و به عنوان استاندارد ملی مرجع، مورد بهره برداری ذی نفعان صنعت فضایی کشور قرارخواهد گرفت.
کریمی یادآور شد: پژوهشگاه فضایی ایران که تدوین استاندارهای ملی فضایی را طی یک برنامه پنج ساله در دستورکار خود دارد، تدوین 6 عنوان استاندارد دیگر از سری استانداردهای ملی فضایی را در دست اجرا دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا