تشخیص زمان شکل‌گیری هسته زمین به کمک سنگ‌های‌باستانی

 در تحقیقات گذشته، تاریخ تقریبی تشکیل هسته زمین بین 500 میلیون تا 1.5 میلیارد سال قبل تخمین زده شده بود و این در حالی است که در پژوهش جدید گروهی از دانشمندان بریتانیایی مشخص شد که تاریخ تشکیل هسته فلزی زمین حدود 1.5 میلیارد سال قبل است.

محققان درباره تکنیک تشخیص تاریخ شکل‌گیری هسته زمین اظهارکردند: با مطالعه بر روی سنگ‌های آذرین مشخص شد که میدان مغناطیسی زمین از حدود 1.5 میلیارد سال قبل شروع به فعالیت کرده و تا یک میلیارد سال قبل به حداکثر قدرت رسیده است.

پروفسور اندی بیگین، متخصص زمین‌شناسی و علوم طبیعی دانشگاه لیورپول عنوان کرد: در این بررسی، تاریخ سرد و جامد شدن هسته زمین به دلیل خنک شدن لایه‌های بیرونی مشخص شد.

وی در ادامه افزود: به کمک یافته‌های جدید، درک ما از فضای درونی زمین در طول تاریخ کمی آشکارتر شده است.

پروفسور بیگین معتقد است که هسته زمین بر خلاف باور گذشته با سرعت کمتری سرد و جامد شده است که این امر تاثیر قابل توجهی بر اکوسیستم زمین داشته است.

نکته شایان توجه در این مطالعه، مشخص شدن میانگین زمانی رشد لایه جامد زمین است به عبارتی هسته زمین در هر سال حدود یک میلیمتر رشد می‌کند.

دانشمندان به کمک یافته‌های اخیر به دنبال تولید مدل رایانه‌ای جدیدی هستند که با آن وضعیت مغناطیسی کنونی زمین و تاریخ پایان یافتن قدرت مغناطیسی زمین را پیش‌بینی کنند.

به گزارش ایسنا . پروفسور بیگین با مقایسه وضعیت مغناطیسی سیاره مریخ با زمین گفت: میدان مغناطیسی سیاره مریخ در دوران اولیه تشکیل، قدرتمند و فعال بوده اما اکنون هیچ اثری از آن مشاهده نمی‌شود، بنابراین طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، میدان مغناطیسی زمین تا یک میلیارد سال دیگر فعال باقی می‌ماند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا