در بحث فناوری سازه‌های دریایی از کشورهای پیشرو عقب‌تریم

دکتر وحید چگینی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس افزود: ما پیش از انقلاب در رشته مهندسی راه و ساختمان و مهندسی عمران به خصوص سازه‌های دریایی پل ساز نداشتیم. ما طراح و سازنده ای برای ساخت سیلوها و اتوبان‌ها، تونل‌های عریض و مترو، بنادر، سازه‌های ساحلی، موج شکن‌ها، دیوارهای ساحلی، اسکله‌ها ، لوله‌های کف دریا، سکوهای دریایی، کشتی سازی‌ها نداشتیم. متخصصان خارجی این کارها را برای ما انجام می دادند. هیچ یک از رشته های تخصصی مربوط به این سازه‌ها  هم در ایران وجود نداشت.

وی اظهار داشت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و اعزام دانشجویان به خارج از کشور و بازگشت مجدد آنان و راه اندازی رشته های مربوطه در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل کردیم اما با این وجود ما همچنان در خصوص مباحث نظری و چاپ و انتشار مقالات بین المللیISI رشد بسیار خوبی داشته ایم اما هنوز در خصوص فناوری، اختراع و ابتکار نسبت به کشورهای پیشرو عقب تر هستیم و باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بدیهی است شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. هم اکنون بسیاری از اقلام و قطعات سازه ها، سکوها و کشتی های ما از خارج از کشور تامین می شود. محققان این شرکت‌ها می توانند با ساخت این قطعات کشور را نسبت به واردات این محصول ها بی‌نیاز کنند.

وی بیان کرد: امید است با توسعه این شرکت‌ها و پارک‌ها در زمینه مهندسی سواحل و سازه های دریایی و گرایش های مختلف مهندسی دریایی، کشور ایران نیز به کشوری پیشرو در این زمینه تبدیل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا