تاثیر زنجبیل بر میزان انسولین زنان باردار

از ریزوم زنجبیل به عنوان یك طعم دهنده مواد غذایی و در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت استفاده می شود. با عنایت به شیوع دیابت در دوران بارداری و هزینه های سنگین داروهای شیمیایی كه در درمان این اختلال به ویژه در دوران بارداری و شیردهی استفاده می شود و عوارض جانبی آنها بر فرزندان، مطالعه ای با هدف بررسی اثر مصرف نئوناتال و پری ناتال عصاره هیدروالكلی زنجبیل بر میزان انسولین و آنزیم های ALT، AST، ALP در فرزندان بالغ موش های صحرایی انجام گردیده است.

مواد و روش كار این پژوهش به این نحو بوده است که ابتدا یك مطالعه تجربی بر روی 72 سر موش صحرایی ماده بالغ انجام گرفت. موش ها به 9 گروه هشت تایی شامل گروه های كنترل (فاقد تیمار)، شاهدپریناتال و نئوناتال و 6 دسته تجربی دریافت كننده دوزهای mg/kg 50، 100 و 200 عصاره الكلی زنجبیل تقسیم شدند.

شایان ذکر است که كلیه تجویزها به صورت خوراكی انجام گرفت. در پایان آزمایش ها از قلب حیوانات خون گیری و با جداسازی سرم از نمونه ها میزان انسولین و آنزیم های ALT، AST، ALP اندازه گیری و نتایج با استفاده از آزمون های آماری تجزیه واریانس یك طرفه و دانكن آنالیز گردیدند.

یافته ها حاکی از آن بودند كه عصاره ریزوم زنجبیل باعث افزایش معنی دار در میزان هورمون انسولین و كاهش معنادار آنزیم های ALT، AST، ALP در فرزندان نر و ماده می شود.

در نتیجه می توان گفت که عصاره ریزوم زنجبیل احتمالا با داشتن تركیبات فلاونوئیدی نظیر جینجرولها، سركوییترپنها، سلنیوم، و ارتقا سطح سلامت مادر و تحریك ترشح سروتونین و با افزایش میزان انسولین در فرزندان باعث بهبود عملكرد كبد و كاهش میزان سرمی آنزیم های ALP، ALT و AST شده است.

منبع: سید ابراهیم حسینی، مریم السادات خسروفرد، داود مهربانی، علیرضا فتحی، مریم رفیعی راد، 1394، اثرات پری ناتال و نئوناتال عصاره ریزوم زنجبیل بر میزان انسولین و ALT، AST و ALP در فرزندان بالغ نسل اول موش های صحرایی ماده. مجله دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی، سال هفتم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا