راهکاری برای پاک سازی خاک آلوده به نفت در خوزستان

در دهه اخیر روش های زیستی و میكروارگانیسم ها برای پاك سازی آلاینده های محیطی نظیر فلزات سنگین مورد توجه قرارگرفته اند. جداسازی سویه های مقاوم به فلز برای رسیدن به این هدف اهمیت زیادی دارد. در پژوهشی که به تازگی توسط محققان ایرانی به انجام رسیده است، جداسازی سویه های مقاوم به كروم مطالعه و بررسی شده است.

روش کاری این محققان برای انجام این پژوهش به این ترتیب بود که ابتدا 5 نمونه خاك های نفتی مناطق خوزستان تحت شرایط سترون جمع آوری و پس از انتقال به آزمایشگاه، نمونه های همگن شده خاك تا 10-10 در سرم فیزیولوژی سترون رقیق، و بر روی محیط های لوریابرتانی آگار حاوی 5 قسمت در میلیون دی كرومات پتاسیم كشت داده شد.

پس از 24 ساعت گرمخانه گذاری، پرگنه های سویه های مقاوم جدا و روی محیط مكانیكی آگار كشت شد تا سویه های مناسب جدا شود. باكتری های جداشده با آزمون های بیوشیمیایی و رنگ آمیزی گرم شناسایی شد. حداقل غلظت مهاركنندگی رشد در محیط كشت لوریابرتانی آگار برای غربال گری و جداسازی سویه های مقاوم انجام شد.

بعد از انجام آزمون تعیین حساسیت آنتی بیوتیكی سویه ها، شرایط رشد بهینه باكتری در حضور كروم در دما، سرعت تكان و اسیدیته با روش اسپكتروفتومتری در 600 نانومتر در كشت 24 ساعته بررسی شد. آزمون حذف كروم در شرایط بهینه برای سویه برتر انجام شد.

در نتیجه این فرایند مشخص شد که در مجموع 24 سویه سودوموناس جدا شد كه 14 سویه مقاوم به كروم بودند. سویه برتر در این مطالعه توانست، در اسیدیته برابر با 8، دمای 40 درجه سلسیوس و سرعت تكان 200 دور بر دقیقه، 6/ 35 درصد از كروم را از محیط حاوی 100 قسمت در میلیون فلز حذف كند.

محققان از این اطلاعات نتیجه گیری کرده اند که از آنجا كه فلزات سنگین در بیشتر نقاط دنیا در اشكال مختلف فیزیكی- شیمیایی به عنوان آلوده كننده محیط زیست تلقی می شوند باید از محیط حذف شوند. سویه جدا شده می تواند برای مطالعات زیست پالایی مكان های آلوده به كروم استفاده شود.

منبع: سید منصور میبدی، هما خراسانی اسماعیلی، 1394،  حذف زیستی كروم توسط گونه سودوموناس جداسازی شده از خاك های آلوده به نفت خوزستان. فصلنامه زیست شناسی میكروارگانیسم ها ، سال چهارم، شماره 14.