کد خبر : 18782 پنج شنبه 23 مهر 1394 - 05:00:00
تصاویر-4K-هابل-از-سطح-سیاره-مشتری

تصاویر 4K هابل از سطح سیاره مشتری

سیناپرس: سازمان ناسا به تازگی قابلیت ویژه جدیدی در تلسکوپ هابل را رونمایی کرده است که شامل برداشت تصاویر 4K از سیارات دیگر است و در همین راستا نیز تصاویری از مشتری را با این کیفیت ویژه منتشر کرده است که نشان از تغییرات جوی در این سیاره دارد.

یکی از برنامه های هر ساله ناسا مشاهده جو سیارات بیرونی (Outer Planets) است. یکی از ابزار اصلی به کار رفته در این برنامه که برای مشاهدات اجرام آسمانی موجود در فضا استفاده می شود تلسکوپ فضایی هابل (Hubble) است. این تلسکوپ به تازگی اولین نقشه ها و تصاویر با کیفیت بسیار بالای خود (UltraHD) را منتشر کرده است. موضوع اصلی این تصاویر سیاره مشتری است.

این سیاره اغلب به عنوان سیاره گازی غول پیکری شناخته می شود که اغلب مردم با شکل ظاهری این سیاره متشکل از گاز تا حدودی آشنایی دارند. این تصاویر بسیار با کیفیت و با وضوح بالا نشان دهنده تغییرات بسیار زیادی است که سیاره مشتری نسبت به در آخرین تصاویر منتشر شده از خود تجربه کرده است.

بر اساس اظهارات آژانس فضایی، لکه سرخ بزرگ (Great Red Spot) موجود در این سیاره گردتر شده و رنگ آن از قرمز به نارنجی متمایل گشته است. همچنین رشته باریکی در قلب این لکه وجود دارد که با چرخش این طوفان موج پیدا می کند.  جالب است بدانید که لکه سرخ بزرگ که پیش از این در متن به آن اشاره شده بود در واقع یک نوع از توفان چرخان بسیار بزرگ است که در حقیقت بزرگ ترین نمونه یافت شده در این سیاره به حساب می آید و به همین دلیل نیز بسیار حائز اهمیت محسوب می گردد.

به علاوه، دوربین پیشرفته موجود در این تلسکوپ تصاویری از امواج موجود را در کمربند استوایی شمالی این سیاره به ثبت رسانده است. ناسا اظهار داشته است که در طی این برنامه، تصاویری با همین کیفیت از سیاره های نپتون و اورانوس نیز به ثبت رسیده است و چندی دیگر انتشار خواهد یافت. با اضافه شدن سیاره زحل به لیست این برنامه می توان گفت که ناسا قادر خواهد بود تا تمام تحولات سیارات بیرونی که در سال های جاری به وقوع پیوسته اند را بررسی کند.

در ادامه می توانید فیلم ارائه شده در این باره توسط سازمان ناسا را مشاهده کنید که در آن می توان موارد اشاره شده را به وضوح مشاهده کرد و به خصوص تغییر رنگ لکه سرخ بزرگ به نارنجی به خوبی قابل مشاهده است.

کلید واژه ها: مشتری ناسا تصاویر 4K