کشف اتفاقی روشی نوین برای نابودی تومورهای سرطانی

از نگاه دانشمندان علوم پزشکی، حرکت موازی عجیبی میان رشد تومورهای سرطانی و رشد جفت در بدن زنان باردار وجود دارد که این مسأله تحقیقات مربوط به عرصه سرطان را برای سالهای طولانی تحت تأثیر قرار داده است.

جفت در کمتر از چند ماه از تعداد محدودی سلول به توده بزرگی تبدیل می شود و حالا دانشمندان گمان می کنند این توده سرنخ های مهمی درخصوص درک بهتر سرطان و نحوه غلبه بر آن در اختیار آنها قرار می دهد.

درحال حاضر تحقیقات وسیعی درباره واکسن مالاریا در دست انجام است که در خلال آن یکی از رازهای عجیب رشد توده های سرطانی برملا شده است.

دانشمندان دانشگاه کپنهاگن در دانمارک در حالی که واکسن جدیدی علیه مالاریا را در زنان باردار آزمایش می کردند متوجه این موضوع شدند که کربوهیدراتی که انگل مالاریا از آن برای چسباندن خود به جفت استفاده می کند معادل همان کروبوهیدراتی است که در سلولهای سرطانی و ضروری برای رشد آنها وجود دارد.

دانشمندان در ادامه از این دستاورد برای بازتولید همین پروتین استفاده کردند که انگل مالاریا از آن برای چسباندن خود به جفت بهره می برد. آنها در مرحله بعدی این پروتئین را با یک سم خاص تلفیق کردند.

نتیجه این دستاورد دستیابی به ترکیبی است که برای تومورهای سرطانی بسیار مرگ آور است. این ترکیب به توده سرطانی چسبیده و ماده سمی خود را به درون تومور رها می کند که نتیجه آن نابودی سلول سرطانی خواهد بود.