بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها راهکار توسعه علمی کشور است

 حسین سالار آملی در نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد منتخب در دانشگاه مازندران، بها دادن به آموزش نیروی انسانی، عامل انگیزشی، مشخص کردن کشورهای هدف، دارا بودن حوزه‌ نفوذ در دانشگاه‌ها، شناسایی ایرانیان خارج از کشور از طریق هر استان و برقراری ارتباط با آنها، تاسیس شعبه‌ دانشگاه در خارج از کشور حتی به صورت مشترک و انعقاد تفاهم‌نامه‌های یک‌ساله و شش ماهه با دانشگاه‌های خارجی را از جمله مراحل عملیاتی بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها مطرح کرد و گفت: دانشگاهی می‌تواند در آینده نجات پیدا کند که بین‌المللی شود که قطعا با انجام این مهم، عصاره‌ علم دنیا را می‌توان به کمک دیگران به داخل کشور انتقال داد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، یکی دیگر از راه‌حل‌های تبدیل تهدید و چالش به فرصت را بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها عنوان کرد و با اشاره به موافق‌ بودن مسئولان با این راهکار، افزود: این شما هستید که باید کمک کنید، مدیران باید در این زمینه فکر و ایده بدهند و راه‌کارهای اجرایی آن را بسنجند.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی باید در مسیر علم حرکت کرده و زایش علمی داشته باشند، عنوان کرد: این مراکز باید از لحاظ علمی روی پای خود بایستند در غیراین صورت ورشکستگی خود را اعلام کنند.

رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعیین تکلیف بازار را به عنوان یکی از راهکارهای حل چالش‌های پیش رو معرفی کرد و گفت: بازار، مادری است که ماهرانه کار می‌کند و به نفع مردم تصمیم‌گیری می‌کند، دست نامرئی بازار آزاد تا حدی تعیین‌کننده است اما نقش دولت‌ها را نمی توان دست کم گرفت.

این مسئول، آمادگی مردم و مسئولان و گیرایی بسیار بالا را از دیگر فرصت‌های در اختیار عنوان کرد و افزود: این آگاهی باعث شده در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور نظیر دانشگاه تهران، امیرکبیر و بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین، دفتر همکاری‌های بین‌الملل در حد یکی از معاونت‌های رییس دانشگاه فعالیت کند.

به گزارش ایسنا ،وی دارا بودن نیروی انسانی توانمند را یکی از موارد مهمی دانست که کشور ما از آن بهره‌مند است و افزود: از لحاظ علمی در جایگاه بسیار خوبی در سطح دنیا قرار داریم بنابراین می‌توانیم پا به پای دنیا پیش برویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا