استفاده از آینده پژوهی در مطالعات لرزه‌خیزی

 جعفر کیوانی دبیر علمی برگزاری کنفرانس اظهار کرد: کشور ما در کمربند لرزه‌ای آلپ تا هیمالیا قرار دارد و با توجه به واقع شدن استان البرز در دامنه کوههای البرز و ریسک بالای لرزه‌ای کشور اهمیت برگزاری کنفرانس لرزه شناسی و مهندسی زلزله کاملا مشهود است.

وی افزود: شهرستان کرج با یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت، چهارمین کلانشهر کشور است که با توجه به مهاجرپذیری و رشد بالای جمعیت و وجود مراکز صنعتی بزرگ و اثرگذار اهمیت خطرات لرزه در آن بر کسی پوشیده نیست.

کیوانی با تاکید بر ایجاد برنامه‌ای راهبردی در خصوص زلزله گفت: امروزه آینده‌پژوهی و مطالعه در خصوص سناریوهای محتمل مورد توجه دانشگاهها قرار گرفته است و باید در مطالعات لرزه خیزی نیز از آینده پژوهی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بحث دیگری که در رابطه با لرزه شناسی اهمیت دارد مقاوم سازی سازه‌های مهم و تاریخی در استان البرز است در این زمینه نیز باید مطالعات لازم صورت گرفته و به آن توجه بیشتری شود.

دبیر علمی کنفرانس لرزه شناسی و مهندسی زلزله خاطرنشان کرد: این کنفرانس با هدف ایجاد فرصتی برای تبادل نظر بین پژوهشگران زلزله و مسئولان اجرایی، مهندسان و سازمان‌های مسئول در این زمینه است تا با ارائه دستاوردهای علمی لرزه شناسی به انتقال تجربیات بپردازیم و به یک جمع‌بندی درباره بحث لرزه خیزی و راههای ایمن‌سازی سازه‌ها برسیم.

کیوانی به جزئیات برگزاری کنفرانس پرداخت و گفت: مجموعا 120 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد و از این تعداد 89 مقاله پس از داوری مورد پذیرش قرار گرفت که 35 مقاله به صورت سخنرانی و 54 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا ، وی در پایان یادآور شد: مقالات موجود در شش چارچوب ژئوتکنیک لرزه‌ای، پدافند غیرعامل، مطالعات لرزه‌شناسی، روش‌های تحلیلی، اندرکنش خاک و سازه و فناوری‌های نوین در مقاوم‌سازی تدوین شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا